21 Ekim 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

21 Ekim 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

PARLAMENTO Esrarlı aday kim? Metis ve Senato Başkanlık Divan- arının seçimine bir hafta kala meraklar, Meclis Başkanından zi- yade, Senato Başkanının kim ola- cağı meselesine yöneldi. Zira, "aklı başındalar grupu"nun etkisiyle AP'- nin, Meclis Başkanı adayı olarak Bozbeyli'yi destekliyeceği artık ke- sinlikle belli olmuş gibidir. Buna karşılık, protokolün 2 numaralı sandalyesi olan Senato Başkanlığı- na kimin seçileceği, "Başkan . toto" oyununa vesile (verecek derecede, karışıktır. AP içinde bir grup, aday olarak isimleri dolaşan ibrahim Şevki Atasagun ve Cahit Okurer'e karşı kazanma 'şansı daha kuvvetli bir aday çıkaracağını söylemek- te, bu adayın ismi sorulunca da, "Yeminliyiz, o söyliyemeyiz" ii rek, sadece şu bilgiyi vermektedir: '— Ne Hükümete aşırı derecede yakın, ne de Yaylacı olan. Tutumu ile Osman Sabit Avcı'yı andıran. Toparlayıcı ve yaşlıca bir senatör..." 8 RUSYA'DAN SEVGİLERLE — Başbakan Demirel'in Sovyetler Birligi'ne yaptığı geziyle ilgili olan Rus menşeli fotoğraflar da, ilk defa elimize geçmiş bulunuyor. Bunların arasında gerçekten ilginç olanlar vardır. Yukardaki resimde Demirel ile Mehmet Turgut ve Re- fet Sezgin, heyetin diğer başka üyeleriyle birlikte Lenin'in Leningrad- daki Smolni Enstitüsünde bulunan odasındalar. Yüzlerdeki hüşü dikkati çekmektedir. Soldaki fotoğrafta Demirel Uzbekistan'ın Taş- kent şehrinde Uzbek kavunu yiyor. Başbakanı bu halde görenler, Türkiye'de insanların başlarında fötr şapkalarım muhafaza ederek mi yemek yediklerini sormuşlar ve bunun, ancak Demirde has bir özellik olduğunu öğrenmişlerdir. İşin meraklıları şimdi, bu bil- meceyi çözmeğe (o çalışmaktadırlar. Ama, bilmece çözülünceye kadar a- dayın isminin tedavüle çıkarılması daha kuvvetli ihtimaldir. Esrarlı a- dayın destekleyicileri, kim olduğu- nu açıklarlarsa, adaylarının yıpra- -acağından endişe etmektedirler. Adaylar listesi Şenato Başkanı seçiminin hararetli geçeceği artık belli oolmuştur. i Başkan İbrahim mem- nuniyetsizlik Atasagun'a, olduğu için kızmaktadır. AP'li sena- törler ise kendilerinin. Parti içinde, Meclis Grupuna göre çok arka plâ- na itilmelerinin başlıca sebeplerin- den biri olarak Atasagun'u görmek tedirler. Atasagun'u değiştirmek is- teyenler, onun, mevkiinin gerektin- diği ağırlığı gösteremediğini, Sena- to Başkanlığı fonksiyonunu lâyıkı ile yerine getiremediğini söylemek- tedirler. Gerçekten Atasagun, Sena- to oturumlarına başkanlık ettiği sıradan celselerde bile başarı ka- zanamamıştır. Atasagun'a yöneltilen bir başka itiraz, Cumhurbaşkanının sık sık geziye çıktığı bir memlekette, ona vekâlet edecek şahısta kuvvetli ni- tetiklerin bulunması zorunluğudur. Atasagun'a alternatif olarak ismi şimdiden ortaya atılan Cahit Oku- rer ise şu anda yurt dışındadır. Ku- listen uzak bulunması, aleyhine iş- lemektedir. Nitekim, AP Senato Grupunda onu aday olarak destek- liyebilecek olan bir grup, o yokken, yukarıda tarifi verilen "bir başka a- day" üzerinde konuşmağa başlamış- tır. Senato Başkanlığı için bahsi ge- çen, ilgi çekici, fakat fazla sansas- yonel isim, İhsan Sabri Çağlayan- gil'dir! ndan bir süre Önce politika kulislerinde bir söylenti o dolaşmış, "Çağlayangil'in nefesini * zaman za- man ensesinde duymaktan sıkılan Demirel'in, Dışişleri Bakanını daha pasif bir duruma getirmek için Se- nato Başkanlığına oturtacağı" ifade edilmiştir. Ancak, Dışişleri Bakanı- nı Senato Başkanlığına kaydırmak zor ve büyük bir operasyondur. Hem, çok da sakıncası vardır. Ör- neğin, sakıncalardan biri, Dışişle- ri Bakanının değiştirilmesinin dış âlemde "Türk dış politikasında ö- nemli bir değişiklik" olarak yorum- lanması" ihtimalidir. Meclis canibinde seçimindeki en olan "AP kimi AKİS Meis Başkanlık üyük düğüm