1 Ocak 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 12

1 Ocak 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 12

Verilerinizin ve programlarınızın düzenli bir şekilde saklanabilmesi için, her disketin üzerinde bir etiket yeri bulunmaktadır. Sert bir kurşun ya da tükenmez kalemin ucu, man- yetik tabaka üzerinde iz bırakabilir. Ayrıca disket kabinin iç yüzüne yü- pışmış bir toz zerresi, kalemin baskısı sonucunda disketin yüzeyine yapışa- bilir. Aynı şekilde bir silginin kulla- nılması da benzer hir sonuç doğura bilir. kullanılacak en iyi kalem türü, yu- müuşak keşe uçlu olanlardır. Eğer hiç bir sorun çıkmamlasını İSLİYOTSANIZ, yeni bir etiketi önce doldurun, daha sonra disketin üzerine yapışlırın. Disket kablarının büro mandalı ya da ataç gibi malzemelerle sıkıştırılma - sı, disketin mutlaka bozulmasına ne den olur. Zaten bu tip malzemelerin disket üzerinde kullanılması son de- rece gereksizdir. Koruma önlemlerin- den bir başkası da, disketi gereksiz mekanik basınçlardan korumaktır. Bu tür basınçlar, çok sayıda disketi üstüste yığmak, disketleri sıkışık ola- rak dar hir kutuvya sığdırmaya çalış- mak gibi nedenlerle ortaya çıkar, Ta- Şıma Sirasında disketleri uygün kütü- larda bulundurmak va da mukavva gibi malzemelerle korumak gerekir ze eder. Bu işlem sonucunda oluşan izler -tabili gözle görünmemekle birlikte- daha sonra veniden okuna- bilir. İşte disketin en zayıf noktası da bu yüzeydir. Bir disketi uzun süre ve sağlıkl kullanabilmenin tek yolu, son derece titiz ve dikkatli davranmaktan geçer. Alınan tüm önlemlere rağmen o kötü olay gerçekleşip de, disket oku- namaz hale gelmiş ise, böyle bir du- rumdan zarâar görmeden çıkacak olan, önceden o disketin bir “bac- kup'ını, yaniı güvenlik kopyasını al- mış olan kişidir. Çünkü eğer günler bovunca o programiın başında uğraş- üyvsanız ve bir kopyasını almadıysa nız, herhangi bir bozulma durumun da her şeye yeniden başlamanız gere kecektir. Bu işin profesyonelleri ara sında çok yaygın olan “her disketten bir kopya”' sözü, acı tecrübelerin sö- nucunda ortaya çıkmış olsa gerekir. Özellikle önemli ve emek-yoğun programların mutlaka birer kopyası alınmalı ve arşivlenmelidir. Kullanı- ma göre ayarlanmış düzenli bir yör- leştirme de önemli bir faktördür. Bu konuda en büyük yardımcı, özel ola- rak yapılmış disket kutularıdır. Bu kutular yalnızca koruma değil, aynı zamanda disketlerin toplu halde gö- rülebilmesini de sağlamaktadır. ZAMANINDA YENİSİNE GEÇMEK Disketleri korumaya dikkat eder- ken, disket sürücüyu ihmal etmemek- te yarar var, Sürücünün içine girme- yi başaran kirler, diskerin yanı sıra aletin vazgeçilmez parçası olan yazma-/okuma kafasına da zarar ve- rirler, Bu hassas kısımların temizlen- mesi için özel bazı temizlik setleri sa- ulmaktadır. Diğer tüm temizleme maddelerini ise özellikle kafadan uzak tutmak gerekir, çünkü bunlar yarardan çok zarar getirir. Normal kullanımıda bir disketin ömrü firmalar tarafından bir yıl ola- rak verilmektedir. Çünkü en titiz kul- lanımda bile bu sürenin sonunda ba- zi kirlenmeler başlamaktadır. Diske- tin en hassas yeri, ortadaki deliğin ke- narlarıdır. Burada bazı aşınmalar ya da tırtıklar farkettiğinizde disketin sonu artık pek uzak değil demektir. Hemen yapmanız gereken, disketin bir kopyasını almaktır.