1 Ocak 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 22

1 Ocak 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 22

lama gelebilir? Bu soruyu yanıtlamak için 24 Mart 1959'daki New York ko- lizyumuna geri gitmeliyiz. Ellili yılların sonuna doğru Texas İnstruments, bir mühendisinin en ye- ni buluşlarından birisi olaraka, Jack Kilby'nin entgere devresinin çalışan bir kaç prototipini üretmek için çıl- gınca bir koşuşturmaya girişti. Bu çip üzerindeki devreyi yıllık Radyo Mü- hendisleri toplantısında ilan etmeyi planlamaktaydılar. Toplantıda, TT'- ın başkanı entegre devrenin transis- törden bu yana en önemli buluş ola- cağını ve büyük ilgi toplayacağını tahmin ediyordu. Ama hevesi kursa- ğgından kaldı. Electronics dergisi toplantıdaki ye- nilikleri özel bir sayı halinde en ufak ayrıntılarına kadar verirken entegre devreden (İC) tek kelime bile etme- di. Ve IC ilk kez basında yeraldığın- da soğuk gözle karşılandı. (Ne de ol- sa, silikon adi bir malzeme olbarak görülmekteydi.) Entegre devrenin ya- kında dünyayı değiştireceğini toplan- tuya katılanlardan pek az kişi tahmin etti. Cip Birkaç yıl öncesine kadar teknolo- jinin gözdesi transistör, vakum tüp- 22 leriyle karşılaşılan problemlerin çoğu- nu çözdü. Transistörler daha küçük, daha verimli ve daha güvenilirdiler, ancak henüz çözemedikleri bir önemli problem vardı. Transistörleri ne kadar küçük, ve- rimli veya güçlü yaparsanız yapın, bağlantı problemi ile karşı karşıya kalmaktaydınız. Bu ikilem, yani kar- maşık aletler tarafından gereksinim duyulan transistörlerarası bağlantıla- rı nasıl fiziksel olarak gerçekleştire- bileceğiniz, bir transistörlü radyo dü- şündüğünüzde fazla belirgin olarak görünmese de, iş bilgisayara gelince bu bağlantıların sayısı kolaylıkla mil- yonları bularak büyük bir sorun ya- ratmaktaydı. Çipler bu bağlantı problemini pek çok transistörün bir posta pulu ba- yutundakı tek bir silicon üzerine yer- leştirilmesiyle çözdüler, Bir çipteki transistörlerin sayısı ilk çiplerde 10'dan daha azken bugünün çiplerinde yüzbinlere varmaktadır. Başka bir deyişle çiplerin kapasitele- ri bulunmalarından geçen bir kaç yıl öncesine kadar katlanarak artmıştır. Ancak çip yüzeyine her geçen gün da- ha çok parça yerleştiren çip dizayn- cıları, fiziksel limitlere varmaya baş- ladıklarından eski bağlantı problemi yeniden belirdi. Günümüzün Çipleri Bilgisayar çiplerinin son yıllarda yaptığı ilerlemeyi görebilmek için rastgele erişimli bellek vyani bilgisayar RAM'larındaki gelişmelere bakmak yeterli olacaktır. RAM'ın değeri byte olarak ölçülür ve bir byte yaklaşık olarak bir yazı karakterine eşittir. Yakın bir süre ön- cesine kadar ev bilgisayarlarının or- talama belleği 4K (4 kilobyte) kadar- dı. Kısa zamanda 16 K standart hali- ne geldi. Commodore 64 ortaya çık- tığında, b4K kıstas oldu ve sonra da IMB PC 128K'yi minimum olarak belirledi. Bugün, bir PC veya Moüotorola 68000 işlemcisini kullanan makineler için 412K en düşük sınır olarak ka- bul ediliyor ve eğer makine bir me- gabyte'tan (1024K) daha az RAM'a sahipse düşük güçte kullanıldığı gö- züyle bakılıyor. Son zamanlarda gi- gabyte'ları (1024 megahyte) adresle- yebilen makinelerin yanında 6GAK ger- çekten küçük bir rakam gibi görünü- yor. İlgisiz bir gözlemci için bellek ve iş- leme gücü her yıl artitmaya devam ede- cekmiş gibi görünebilir. Maalesef, çip dizayncıları bu sefer -en azından kla- sik çip dizaynı konusunda- gerçekten zor bir durumla karşı karşıyalar. Problemi anlamak kolay. Çipin yü- zeyine daha ve daha çok parça artan bir yoğunlukla yerleştirildiğinde, bağ- lantılar o6 kadar birbirine yakın hale geliyorlar ki, aralarından çipin mik- roskobik transistörlerini açıp kapat- maya yetecek sayıda elektron geçemi- yor. Şu anki çip teknolojisinin kesin li- mitleri nelerdir? Texas İnstruments, Dallas, şirketinin başkan vekili ve teknik sorumlusu George Heilmeler klasik transistör yapıları ve şu an ge- çerli tekniklerle çip başına 20 milyon parçalık bir yoğunluğun limit oldu- ğunu söylüyor. Bu rakam herhangi bir kimsenin ihtiyaç duyacağından çok daha fazlaymış gibi görünebilir, ancak dizayncılar şimdiden gelecek- teki uygulamalar için geçerli olacağını düşündükleri milyar-transistör çipi üzerinde çalışıyorlar. Gelecek Nesil Bir çipin içindeki parçaların sayı- sını arlırmanın iki basit yolu var. Bi- rincisi, çipin parçalarını daha küçük yapmak. (Ve bu da esasen son 25 yıl- dır yapılmakta olan şey.) Diğeriyse parçaları aynı ölçülerde bırakıp çipi