1 Ocak 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

1 Ocak 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 14

Bruce Aetwick ve Stu Moment henüz öğrenimlerini sürdürdükleri bir sırada ** ” adını Sublogic taşıyan küçük bir yazılım firması kurmuşlardı. Aradan on yıl geçtikten sonra bir Sublogic -programı dünyanın en çok satan eğlendirici- ürünü oldu: “Flight Simulator”' (Uçuş Simulatörü) adlı efsanevi programdı bu. Happy Computer dergisi Sublogic'i ziyaret ederek bu başarının nedenlerini araştırdı. Tnsan ilk uçuş dersini nasıl alır? Ya- zı kurulumuzun elemanlarından Gre- goör Neuman ve Boris Schneider'in as- lında niyetleri sadece Sublogic adını taşıyan yazılım firmasını ziyaret et- mek ve firmanın kurucularıyla söy- leşi yapmaktı. Ne var ki, Sublogic'- in büroları Chicago'nun güneyinde ve arabayla yaklaşık dört saatlik bir uzaklıkta bulunan Champaign adlı ücra bir kasabadaydı. Bu iki elema- nımız rahat bir otomobil yoluculuğu- nu planlamışlarken Sublogic'den bir telefon geldi: “Ne diyorsunuz canım! Biz özel bir uçakla karşılar, alıp ge- tiririz sizi.” Gregor ve Boris normal sefer ya- pan bir uçakla St. Louis'ye uçtuktan sonra orada küçük, dört kişilik bir pervaneli uçağa aktarma yaptılar, Uçağın pilot koltuğunda diplomalı uçuş öğretmeni ve Sublogic'in iki ku- rucusundan biri olan Stu Moment oturmaktaydı. St. Louiş ile Champa- ing arasındaki bir saatlik uçuş sıra- sında Gregor ilk uçuş dersini almış, Stu'dan uçağın bütün parçaları hak- kında bilgi edinmiş, hatta birkaç da- kika uçağın kumandasını eline alabil- mişti. Bu alışılmadık peşrev kendisini ge- leneksel bir çerçeveye sıkıştırmak is- temeyen Bublogic gibi bir yazılım- evine uygun düşmekteydi. Firmanın büroları da Kaliforniya'daki Silicon Valley'de değil, bilgisayar firmaları- nın merkezinden birkaç bin kilamet- Te uzakta bulunmaktaydı. Bu firma ender olarak yeni ürünler ortaya çı- karıp, ortaya çıkanları ise sadık bil- gisayarsevenler aylarca beklemiş ol- maktalar. Sublogic'in gizemli bir et- kiye de sahip olduğu görülebiliyor, l4 çünkü bilgisayar dergilerinde bu fir- ma hakkında nadiren bir şeyler yazı- hyor. Hal böyle iken, en çok satan eğlendirici program bu alışılmadık firmadan çıkmış oluyor. Bu prog- ram, Sublogic'in MS-DOS bilgisayarı için ürettiği “Flight Simulator”, Adı geçen program şu anda beş yılı aşkın bir süredir piyasada olduğu halde Amerika'da en çok satan programla- ra ilişkin güncel listelerin pek çoğun- da bugün hâlâ görülebiliyor. Yazı kurulundan arkadaşlarımız bu ziyaretleri sırasında “Flight Simu- lator”'ün müellifi, Sublogic'in kuru- cularından biri, aynı zamanda da fir- manın programlama şefi ve başkanı olan Bruce Artwick ile konuştular. Bruce ilk kez 1968 yılında bir bil- gisayarla ilişki kuruyor ve bu ilişki onu derhal etkisi altına alıyor. Bu sı- ralar 15 yaşında olan Bruce çevresiyle kurmuş olduğu iyi ilişkiler sayesinde Chicago Üniversitesi'nin bilgisayarın- ' da çalışma iznini elde ediyor. O za- manlar programlar Fortran dilinde yazılmakta, delikli kartlara basılmak- ta ve bilgisayar merkezinin müdürü- ne teslim edilmekteydi. Bu iş, Bruce'un Champaign'deki Illinois Üniversitesi'nde okuduğu ve üneversitenin bilgisayarı PDP-İII'yi kullanabildiği 1973-76 yılları arasın- da çok daha ilginç olmaya başlamış- tı. Bu yıllarda Bruce pek çok öğren- cinin birlikte oturduğu büyük bir ev- de yaşıyordu. Evi paylaşanlardan biri de daha o zamandan herkesce bilinen bir uçuş öğretmeni olan ve uçmaya tutku derecesinde düşkünlüğü bulu- nan Stu Moment idi. Stu ve Bruce bir iş pazarlığına giriştiler: Stu, Bruce'a uçmayı, bunun karşılığında Bruce da Stu'ya elektronik ve bilgisayarla ili- gili her şeyi öğretecekti. Böylece Stu ve Bruce kısa sürede çok sıkı iki dost olup çıkmışlardı. Tabil Bruce öğrenimini parlak bir şekilde tamamladıktan sonra Hughes uçak fabrikalarında iyi bir iş buldu hemen. Orada uçaklar için yeni ve bilgisayarla yönlendirilen araçlar ge- liştirdi, böylece de bilgisini 3D grafi- ği üzerine en iyi biçimde yoğunlaştı- rabildi. Hatta bu arada kendi bilgi- sayarını da bizzat yaptı. Bruce 1977 başlarında **Kilobaud Microcomputing” adlı Amerikan dergisi için 6800-işlemci üzerindeki (modern 16-Bit-Chip 68000 değil, C 64'deki 6502 ile karşılaştırabilecek basit bir 8-Bit-Chip) 3D-grafiğini