1 Ocak 1989 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 26

1 Ocak 1989 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 26

gerçek ticari potansiyellerini görece- Biz, Böyle bir elektronik, evrensel kü- tüphane, malzemeler aranırken kay- bedilen zamanı azaltarak ve konular ve problemler üzerinde daha yakın ve detaylı incelemeye izin vererek, her alanda araştırmalar için kesin ve ça- buk bilgiyi size sağlayabilir. Eğer hypertext'in izlediği yollar etiketlen- mişse, araşlırmacılar önceden yine zaman kazandırıcı bir etken olarak başkaları tarafından izlenen yollar- dan yararlanabilirler. Biraz daha ha- yalci olduğumuzda, bu etiketli yollar “karanlık bölgeleri” -henüz kimsenin geçmediği yolları aydınlatlmaya yara- yabilir ki, bir fikir bilim-kurgu yazarı Gordon R. Dickon ve diğerleri tara- fından daha önce de inceleme konu- su olmuştur. Bu arada bazı riskler de söz konu- su, Acaba sürekli bir bilgi toplulu- ğundaki belli öğretim konusu bilgile- rin değişimine ve devamlılık ve akı- cılık yerine hareketsiz parça, şekil ve ilgi yığınlarına mı tanık olacağız? Okuduğunuz bu yazıların kendile- ri bu sorun için iyi bir örnek meyda- na getiriyor. Buradaki yaklaşık 6400 kelimeden tek tek yüzlercesi hyper- text düğümü veya merkez noktası yani araştırma konusu olabilecek anahtar-kelime olarak kullanılabilir. Burada bahsedilen altı değişik alan üzerinde bir hypertext araştırması yaptığınızı düşünün. Kullanılan keli- meleri çabucak araştırdığınızda, tah- min edebileceğiniz gibi, bilgisayar ke- limesine 20-30 kere rastlıyacaksınız. Ancak bu kelimeler bize pek az şey anlatır. Ama bilgisaylar'ı merkez nokta alıp ve bu noktadan daha spe- sifik bilgi alanlarıyla bağlantılar kur- duğumuzda, değişik şekiller görme- ye başlarız. Bilgisayar dört kere ev kelimesi ile yapyana gelebilir, örne- Zin; hypertext kelimesi ile birlikte sa- dece bir kullanımına Tastlarsınız. Ama yine hypertext bu yazılar için- de bile kullanıldığında bilgisayarla ayrılmaz bir şekilde bağlanmıştır. Bu yazılar okuyucuyu tarafından, kendi belirli amaçları ile belirlenen hypertext suflelerinin getirdiği bilgi- lere benzer şekilde mi okunsa en ya- rarlı olur? Muhtemelen hayır. Hyper- text ve ev bilgisayarları konusunda basında çıkan haberleri ele alan bir ödev hazırlayan bir öğrenci, bu ha- berlere ve benzer konuları içeren ya- zılara anında ulaşabilme imkanına sahip olsa bundan faydalanabilir mi? Belki. İşe yarar olabilmeleri için bütün in- deksler, ayırdedici bir rehber, kulla- nıci ve bilgi yığını arasında zeki bir arabirim olmalıdırlar, Hypertext'in vaad ettikleri içinde gerçek bir etkile- şim var, ancak yine de ayırdetme yap- mama riskini taşıyor. Yeni ve gelecekte ortaya çıkacak teknolojilerle bile hypertext onu ken- di yeteneklerimizle -sahip olduğumuz ayrım gücü ve zekâmız- kullanmamı- zi bekleyecek. Bu insan araçları ve ye- ni teknolojik araçlarla başka bir dü- zeyde bilgi devrimi şimdiden şekillen- miş durumda. ELEKTRONİK - PROGRAMLAMA « Her cins kartuşlar No Name disketler FİYATLARIMIZ * Kasette yeni süper oyunlar * 10 süper oyun * kasette * Kasefte, diskete oyun çekimi * Amiga oyunları Commodore Bilgisayarları Yetkili Satıcısı ve Bilgisayar Yan Ürünleri Satış Merkezi « Eğitim. iş ve oyun, programları *« Her marka ithal Joystickler e Basf, Parrot, Maxell, Media, Commodore Show 89'da süper indirimli satışlarımızla hizmetinizdeyiz. . Amğgo, müzik, grafik programları Not: Programlar posta ödemeli gönderilir. 2500.-7L 6000.-TL 1500.-71L 7500.-1L 4000.-7L Concord Elektronik Programlama: İstiklâl Cad. (Odakule karşısı) Beyoğlu İş Merkezi Ortaçarşı No: 65 Beyoğlu - İSTANBUL TLF: 1513123 ETANBAL BE Şir Ze 'a l * HLAMALIRDEĞE caA