1 Eylül 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 22

1 Eylül 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 22

yı öğrenmek amacıyla en azından bir progralama kursuna gidin. x Edindiğiniz bilgileri, öğrenme- ye meraklı kişilerle paylaşın. * Bilgisayar ve yan ürünlerinizin seri ve model numaralarının kopya- larını bulundurun. * Çalışma disklerinizin mutlaka bir kopyasını alın. * Disklerin arka yüzlerindeki ku- rallara uyun. Disklerinizi bükmeyin, düşürmeyin, katlamayın, sıcak veya soğuk yerlerde muhafaza etmeyin, fırlatmayın, üzerlerine birşey dökme- yin ya da hapşırmayın, çizmeyin ve manyetik alanlardan uzak tutun. Kı- saca, dikkatli kullanın. * Write-protect (kayıt koruma) yapıştırmalarınızın yerlerinde sağlam durup durmadıklarını kontrol edin. Aksi taktirde diskleriniz sürücünün içinde sıkışabilir. x Bir diskin manyetik yüzeyine dokunmayın. Diskin yüzeyinde bıra- kacağınız parmak izi data kaybına ve disk hatalarına sebep olacaktır. * Disklerinizi çalışır durumdaki monitör ya da disk sürücünüzün üze- rine koymayın. x Teyplerinizi televizyon ya da monitörünüzün yakınlarına koyma- yın. Böyle durumlarda yükleme problemleri meydana gelebilir. * Kullanmadığınız zaman cihaz- larınızın üzerini örtün. * Çalışma alanınızın sıksık ve düzgünce tozunu alın. * Mouse'unuzu, kullanım klavu- zunda belirtiliği şekilde, sıksık temiz- leyin. * Vücudunuzdaki statik elektriği boşaltmayı adet haline getirin. * Fırtınada veya şimşekli günler- te tüm aletlerinizi ve modem hattını- zı fişlerinden çıkarın. * Kullanmadığınızda, modem hattınızı çıkarmayı hiçbir zaman unutmayın. BİLGİSAYAR MASRAFLARIMIZI NASIL DÜŞÜRÜRÜZ? * Bir pogramı satın almadan ön- ce diğer programlarla karşılaştırın ve eğer imkânınız varsa programı dene- in. * Commodore'dan başka bir marka printer alırken, satıcıya veya tercihen bir printer teknisyenine, printer'in tam uyumlu olup olmadı- ğını sorun. * Printer şeritlerini yeniden mü- rekkeplemek sizi masraftan kurtara- bilir, fakat frinter kafasını deforme eder ve ömrünü azaltır. * Printer kağıdınızın her iki tara- fına da yazın. * Disk alırken, kalitelerini kont- rol edin. Diskin orta boşluğunu çev- releyen bir halka olmasına dikkat edin. * Satın alabileceğiniz bir disk ku- tusu hem çabuk dolacak hem de pah- lıya gelecektir. Herhangi bir ayakkabı kutusu ya da sizin yapabileceğiniz bir karton kutu aynı işi görecektir. * Lambalar gibi, bilgisayar ve yan birimleriniz de kullanmadığınız zaman kapatırsanız ömürleri uzar. * Uzun mesafeli modem arama- larınızı haftasonu ya da saat 18'den sonra, yani telefon ücretlerinin düşük olduğu zamanlarda yapmanız, mo- dem harcamalarınızı azaltacaktır. HEY, BEN BUNU BİLMİYORDUM! * 1571 disk sürücü sahipleri, sü- rüçünün içinde disk veya koruyucu kartonu yokken sürücü mandalını ke- sinlikle kapatmamalıdır. Sürücünün içinde birşey yokken mandal kapatı- hrsa iki taraftaki kafalar kontak ya- pabilir ve hasar görebilirler. * Sürücü ile işlem yapan prog- ramlardan sonra 1541'inizi initialize etmeniz (OPEN 15, 8, 15, “10;”: CLOSE 15) disk kafasını ortaya al- masını sağlayacaktır. * 1581'inizi açarken ya da kapa- tirken içinde disk bulundurmayın. Auto-boot disklerinizi daha sonra re- set ederek ya da “BOOT” yazarak çalıştırabilirsiniz. * İkinci sürücüsü olan C-128 D sahipleri, modemlerini kullanmak için ikinci sücülerini de açmalıdırlar. 22 x Tek taraflı disklerin ikinci yüz- lerini kullanmayın, zira kontrol edil- mediklerinden dolayı pek sağlıklı de- ğildirler. * Bilgisayarınızı kullanmadığınız zamanlarda, adaptörünün fişini priz- den çekin. Bilgisayarınız çalışmasa bile, adaptörünüz ısınacaktır. * Programlistesi alırken, yazıla- rın yavaş kaymasını isterseniz C 64'te control 128'de ise Commodore tuşu- na basın. * Printer'ınız çalışır durumda iken, kağıdını elle kaydırmak kötü bir alışkanlıktır. * Disk sürücülerinizi açarken ve- ya kaparken içinde disket bulundur- mayın. Aksi taktirde disklerinize ka- hcı zararlar verebilirsiniz.