1 Eylül 1990 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 61

1 Eylül 1990 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 61

Eczacılar için çok önemli bir ipucu: Tripsin molekülün reseptör bölümüne bir inhibitör'in yerleşmesi. ÇEV.: ANIL GÜL Kısa bir süre öncesine ait bir bi- lim kurgu: Birkaç mikrometre bo- yutlarına indirilmiş bir denizaltı içindeki doktorlar ile birlikte insan organizması içinde seyahat etmek- tedir. Bu arada bilim adamları da- marlar ve organlar içinde gördük- leri kimyasal bileşiklerin fantastik yapıları karşısında hayrete düş- mekteler. Darmstadt üniversitesi fiziko- kimya bölüm başkanı Jürgen Brickmann “Adeta moleküller arasında bir gezinti yapar gibi”” di- yerek grafik ekranındaki çizimler karşısındaki memnuniyetini belirt- mekte ve şöyle devam etmektedir: “Mouse ile istediğim molekülü uzay içinde döndürebilirim. Aynı zamanda istediğim açıdan molekü- lün iç yapısını gözleyebilir ve bir tuşa basarak kesit alabilirim.”' “Computer Assisted Molecular Design” veya kısaca CAMD adı verilen bu yeni bilgisayar destekli sistem moleküllerin kimyasal ya- pılarını üç boyutlu olarak ekrana getirmekte, analiz etmekte ve iste- nen değişiklikleri yapmaktadır. Karmaşık makromoleküllerin üç boyutlu gösterimi yeni bileşikler geliştiren kimyagerler ve biyolog- lar için yeni ufuklar açmaktadır. Birçok ilaç vücut içerisindeki bi- yolojik proseslere uyum sağlaya- bildikleri için etkili olmaktadır. Enzimler -ki bunlar vücut içinde biyokimyasal reaksiyonları hızlan- dıran veya gerçekleşmesini sağla- yan makromoleküllerdir- burada önemli rol oynamaktadırlar. Bu noktada kimyacının görevi bir bi- leşik, yani ilaç yardımıyla enzimin fonksiyonlarının tamamını veya bir bölümünü engellemektir. Bu durumda enzim ile oluştura- cak ilaç bileşiğinin adeta bir anah- tarın yuvasına uyduğu gibi birbi- Tine uyması gerekmektedir. Dof- Tu anahtarın bulunması için ise bi- yologlar ve kimyacılar eskiden tüm seçenekleri sırayla ela almak zorundaydılar. Oysa CAMD ile moleküler yapısı bilinen maddeler