7 Mart 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 10

7 Mart 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 10

Bald- yyare- İngiliz msiye- ediyor ancak ş oldu- bizim trafın- e ZETTE kuvve- 30 milyon İngiliz Lirasına Mal Olan Singapur İstinkâmlarının İnşası Bitti ! Singapur adası, Hind Okyanusunun şark kapısı ve Şarki Hind adalarile Avustralya ve Yeni Zelandın anahtarıdır. İngiltere on beş senedenberi burasını tahkim ediyor ve yeni tersane vücude getiriyordu. Tersanenin açılış resmi bir kaç hafta evvel yapılmıştır. Bu münasebetle bütün dünyanın nazarları Malaka ya- rımadasının cenubundaki boğaza ve ayni zamanda bu ya- rımadanın şimalindeki müstakil mühim bir Asyalı devlet o- lan Siyama çevrilmiştir. Çünkü bundan sonra bu iki yer dünya politikasında en büyük rolleri oynıyacaktır. Küşad merasimine 27 İngiliz harp gemisi, Hind Fele- mengi adalarını muhafaza eden gemilerden on dört Holanda harp gemisi, üç Fransız ve üç Amerikan harp gemisi iştirak etmiştir. Almanyann Şimal ve Baltık denizlerini kısa yoldan rap- tetmek üzere kazdığı Kiyel kanalı bir zamanlar beynelmilel mühim bir hâdise olmuş, bütün dünya deniz devletleri bu- nun küşat merasiminde harp kemileri bulundurmuşlardı. Sin- gapurda yalnız İngiliz imparatorluğunun değil bütün dünya- nın en büyük bahri kalesi ve tersanesi yapıldığından komşu bahri devletlerin harp kemileri bunun küşat merasiminde ha- zır bulunmaktadır. Komşu devletlerden yalnız Japonya bu merasime iştirak etmemiştir. Bunun başlıca sebebi bütün Japon harp gemile- rinin Çin sahillerindeki harekâtla meşgul olmaları yahut her ihtimale karşı harekete hazır bulunmalarıdır. Meşhur askeri muharrirlerin ifadesine göre İngiltere Ce-