7 Mart 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 8

7 Mart 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 8

aponya ile donanma. g8 edemiyor | nden : çök nı Söyle se bu ka silâhlan letlerle dö: »t ne olabi abilecekleri derirse, İk kuvvetler, elecektir. Büyük Ok Siyaset ve İktisadiyat 7 yanusa 22 büyük zırhlı gönderir ki bunlar9 Japon zırhlısı ile karsılaşacaktır. Küçük zırhlılar bakımından da demokrat devletler her yerde üstündürler. Rusya da bu devletlere tahtelbahir ve tayyare temin edebilir. Rusyayı hesap harici dahi bırakacak olsak demokrat devletlerin faikiyetleri gene kendini gösterir. Bu böyle olduğu halde demokrat devletler ameli bir yol tutma- dıkları için gerek Akdenizdeki, gerek Büyük Okyanustaki faikiyetlerini tebarüz ettiremiyorlar. Buna karşı İtalya ile Japonyanın yeni büyük zırhlılar yaptıkları söylenebilir. Fakat bu yeni zırhlılar yapılıp deni- ze çıkarılıncaya kadar, İngiltere, Fransa ve Amerikanın zırhlıları da yapılmış olacaktır. Singapur üssünün ikmali ise, demokrat devletlerin üs- tünlüğünü arttırmıştır. Burası dünyanın en kuvvetli ve 'en teshir edilmez kalesidir. Coğrafi mevkii ise fevkalâde mü- himdir. En büyük zırhlılar, burada tamir edilebilecektir. Singapurun inşası, Büyük Okyanusta bütün vaziyeti değiştir- miş bulunuyor. Üssün inşasına 1921 de, reisi bulunduğum hükümet tarafından karar verilmiş, inşaat başladıktan son- ra bir müddet için tatil edilmiş, daha sonra Mançurinin Ja- ponya tarafından ilhakı üzerine bu üssün ikmali lâzım geldi: gi anlaşılmıştır. Bu sayede İngiltere, Amerika ve Frahsa zırhhları, Okyanusta büyük bir deniz üssüne sahip oldular. Bugün Japonlar, Amerikalıların hakikaten iş yapmak istediklerini anlar ve İngilizler de Amerikalılara yardım e- derlerse Uzak Şarkta devam eden fütuhat harbine kati ve şerefli bir nihayet vermek mümkün olur. Acaba İngiliz donanmasının bir kısmı Uzak Şarka gider- se İtalya bu fırsattan istifade ederek Akdenize hâkim olmak üzere kati bir darbe indirmiye teşebbüs eder mi? Fakat böyle bir mezbuhane hareket karşısında dahi, İngiltere ile Fransa kuvvetlerinin İtalya ile meşgul olmıya kâfi geleceğini rakam- la anlatmış bulunuyorum. İtalyaya cüret veren âmil, İngiliz ve Fransız hükümetlerinin zâfıdır. Baldvin, şarkta da, garp-