7 Mart 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 12

7 Mart 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 12

a da as- ve İn- im- ssilleri esi ol- liz li- ne bir ndeki İngi- lar is- Siyaset ve İktisadiyat devlettir. Siyam Japonya ile ayni zamanda yani 1860 tarih- lerinde uyanmış ve Avrupa devletleri gibi terakki etmiş, kuvvet bulmuş ve nihayet etrafa genişlemiştir. Siyam bir taraftan Annam ve Kambuç krallıklarını ve cenupta dahi Malaka sultanlıklarını zaptetmek istemişti. 1880 senesinde Fransa müdahale ederek Annam ve Kambuç krallıklarını kendi himaye ve idaresine almıştır. İngiltere de Malaka sultanlıklarını kendi eline almıştır. Rusya Çarlığı Mançuriyeye yerleşmek ve Çine nüfuz et- mek suretiyle Japonyanın önüne dikildiği gibi Fransa ile İn- giltere de Japonyanın küçük biraderi sayılan Siyamın önünü kesmişlerdi. Siyamın mesahası Almanya kadardır. Fakat nüfusu on bir buçuk milyondur. Asyanın daimi surette istik- lâlini muhafaza eden nadir hükümetlerinden biridir. Japon- yayı yeni medeniyete sokan imparator Mutsohito olduğu gi- bi Siyamı da asrileştiren kral Çulalong Korn'dur. Bu hüküm- dar 1868 senesinden 1910 senesine kadar hüküm sürmüştür. Ordusu, mektepleri, hastaneleri ve demiryollârı hep Avrupa sistemindedir. Siyamlıların süratle terakki etmeleri Japonlar gibi teşkilât ve teknik noktasında fevkalâde kabi- liyet sahibi olmalarından ve tahsil ve birliğe son derecede se- batla sarılmış bulunmalarından ileri gelmiştir. Daha 1913 senesinde Siyam ordusu büyük manevralar- da tayyare kullanmıştır. Siyamın bugünkü hava kuvveti İn- gilizleri çok düşündürmektedir. Kuvvetli ve müstait ellerde bulunan 200 tayyare her an harekete hazırdır. Bu devletin Japonya ile birleşmesi ve ittifak eylemesi Sineapuru tehdit edecektir. Bunun için 'İngiltere Siyam ile münasebatını iyi- leştirmeğe çalışiyor. F.