7 Mart 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 48

7 Mart 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 48

35 inci bahse- mamış- tfadele- emiyen : muha- İlim ve Fen 49 zi) nin değil, hattâ babası (Ertuğrul)un bile bir donanması bulunduğundan ve muhtelif deniz seferlerinden bahseden Bi- zans membalarından bihaber bulunmak demektir! Şurası da var ki, Rodos muharebelerinin vuka geldiği hicri 710 ve milâ- di 1310 tarihinde “Aydın oğulları,, beyliği henüz teessüş bile etmemişti: (Eflâki dede) nin “Münakibülarifin,, is- mindeki acemce eserinde Aydın oğullarının ilk hükümdarı olan (Mehmet bey) in bu devirde henüz hiç bir kuvvet sahi- bi olmadığından ve ancak “Kermeyan oğullarının maiyetin- de,, ehemmiyetsiz bir “subaşı,, vaziyetinde bulunduğundan bahsedilmektedir! Fazla olarak, “Düsturname,, nin 20 nci sayıfasında da tasrih edildiği gibi, Aydın oğullarının ilk donanması Rodos muhasarasından çok sonra, (Umur bey) devrinde yapılmıştır! Bu çok iptidai donanma, “Gazi,, is- minde bir kadırga ile yedi kayıktan mürekkeptir! “Düstür- name,, medhalinin 25 inci sayıfasında da itiraf edildiği gibi, bu kayıklar takriben hicretin 729 - 730 ve milâdın 1323 — 1829 tarihlerinde yapılmış ve Aydın oğullarının işte bunlar- la yaptıkları ilk deniz seferi de “Bozcaada,, ya tevcih edil- miştir: Binaenaleyh Aydın oğullarından birinin bu tarihten yirmi sene evvel büyük bir donanma ile “Rodos,, u muhasa- ra etmiş olması hiç bir suretle kabil değildir. “Düsturna- me,, medhalinde tahmin edildiği gibi (Aydın oğlu Osman bey) in “Menteşe oğulları namına,, böyle bir sefere çıkmış olması da varit olamaz: Çünkü 6 zaman Aydın oğullarının Menteşe hükümeti değil, bilâkis “Kermeyan,, beyliği hizme- ünde bulunduklarına dair elimizde sarahat vardır! Şu nok- taya da dikkat etmelidir ki Osman Gazinin o tarihte Ada- r denizinde bir sahile malik olmaması, Marmara denizin- de Çanakkale Boğazı tarikiyle dışarıya çıkmasına mâni değildir: Orta zamanlar korsanlığında uzak seferlere çık- mak umumi bir teamül hükmündedir, İşte bu kati deliller, bize “Rodos,, muhasarasını yapan. (Osman) ım mevcudiyeti bile meşkük olan (Aydın oğlu Osman) değil, gözden geçir- diğimiz Bizans ve Fransız müverrihlerinin müttefikan tasrih ettikleri (Ertuğrul oğlu Osman) olduğunu bütün vüzuhiyle 4