7 Mart 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 87

7 Mart 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 87

Rus Edebiyatı hakkında tetkikler: 7 GOGĞOL VE ESERLERİ Yazan: Hasan Âli Ediz Gogol, orta halli bir derebey âilesine Gogol'ün âilesi: mensuptu. Gogol âilesinin kökleri tâ Ukranya kazalarına kadar dayanır. Go- golün büyük babası Atanasi Dempanoviç Gogol 1738 senesinde doğmuştü. Tahsilini Kiyef Papas mektebinde yapmıştı; zamanının oldukça okumuş bir adamı sayılabilirdi : Lâtince, Yunanca, Almanca, Lehçe bilirdi. 1776 senesinde Lizogub.isminde bir asılzadenin kızını kaçırdı ve bu kızla evlendi. 1784 senesinde asalet ünvanını aldı, Gogol'ün babası Vasili Atanasiyeviç Gogol, 1780 Sene- sinde doğdu. Hastalıklı bir çocuk olarak büyüdü. Tahsilini Poltava Semineri'nde yaptı;fakat hiç bir zaman iyi bir tale- be olamadı. Dersten ziyade güvercin beslemesini, güvercin- lerle vakit geçirmesini severdi. Babası onu subay yapmak is- tedi; fakat bu mümkün olamadı. Moskova üniversitesine kaydolmak teşebbüsleri de boşa gitti. Bu suretle Gogol'ün babası esaslı bir tahsil görmnden kaldı. Uzunca süren aylâk bir hayattan sonra postahanelerden birinde küçük bir işe yerleşti. .Maamafih bu iş sözde kaldı. Vasili Atanasiyeviç, ancak aydan aya, o da maaşını almak için, işine uğrardı. Vasili Atanasiyeviç, esaslı bir tahsil göremeyişine rağ- men ince ruhlu bir adamdı. Güzel sanatleri severdi. Kitap okumak, şiir ve tiyatro yazmak, hattâ bizzat sahnede rol al- mak en sevdiği işlerdendi. Gogol'ün babası daha başka şart- lar içinde yetişseydi, daha faydalı, daha göze batan bir adam olabilirdi. Fakat yaşadığı kapalı ve münzevi hayat onu an-