7 Mart 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 59

7 Mart 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 59

lirme- atının 1 doğ- boz- nun &- e ha- üstear serler aşk şi- htir "mekle lerden uhtelif ter iti- lerden, a kem endisi, da fel- serveti rinden olgun e teba- Edebiyat ve Sanat 6l Zaten d'Annunzio'nun İtalyan edebiyatı bakımından en büyük ve en sürekli değeri, bugün için eski İtalyan hayatının ilham definelerini açması, ve bu ilk vazifeyi başarmış bir va- ziyette, yarın için en kuvvetli ümidi! vermesi; modern edebi- yatın, ve tefekkür tarzının ihtiyacını karşılıyabilecek, fa- kat mutlak surette klâsik bir lisan yaratması kimseden bir şey almaması, ve her şeyi ifade edebilecek, olgun, dolgun, ve zengin bir dil kullanmasıdır. SİYASET ÂLEMİNDE D'ANNUNZİO D'Annunzio'nun edipliği kadar, siyasiliği de meşhurdur. Umumi harbe kadar sadece şair olarak kalan d'Annun- zi0, harp başlayınca, derhal politika âleminde faaliyete ge- çip, İtalyanın Fransa ve İngiltere ile birlikte harbe girmesi için şiddetli propaganda yapmıştır. Şair bu hususta bir silâh olarak yalnız kalemini kullan- makla kalmamış, birçok toplantılar tertip edip mühim nu- tuklar söylemiştir. Nihayet, İtalyanın harbe girmesile, şair kalemini silâh- la değiştirip derhal cepheye koşmuştur. Bahriyede çalıştığı müddetçe Adriyatik denizinde birçok tehlikeli maceralara atılmış, içinde yalnız torpito bulunan çok süratli hücum botları ile Avusturya limanlarına taarruzlar yapmıştır. Harp bitince yapılan sulh d'Annunzio'yu memnun etme- diği gibi, şair bilhassa arzusu hilâfına Fiume limanının İtal- yaya verilmemesine kızmış, ve mahdut bir gönüllü kafilesi ile işbu limanı işgal etmiş, ihtarlara, tavsiyelere rağmen bu şehirden ayrılmamış, nihayet Fiumenin mühim bir kısmının İtalyaya geçmesini temin etmiştir. Bunu müteakip şair faşizmin lehinde çalışmış, ve İtalya- da faşizm muzaffer olduktan sonra, d'Annunzio, Duçenin en samimi dostlarının meyanına girip (1) Gardo gölü sahi- lindeki Gardon malikânesine çekilmiştir. (1) Şu kadar ki, İtalyada Duçe ile görüşürken ona “sen,, di- ye hitap eden üc kişiden biri de odur. Adnan TAHİR