7 Mart 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 53

7 Mart 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 53

54 Her Ay Bu vaziyet bize (Karamürsel) beyi (Osman) ve (Or- han) Gazilerin, yani devlet müessislerinin âmirallerinden ve üssü bahri kumandanlarından olarak eöstermektedir. # Buraya kadar gözden geçirdiğim vesikalara göre, (Er- tuğrul) ve (Osman) beylerin aşiret reisliği ve bilhassa “Ka- yı,, beyliği, herhalde en eski Osmanlı müverrihi (Şükrul- lah Rumi) nin Karakoyunlar hükümdarı (Mirza Cihanşah) dan naklettiği Oğuz nesebi efsanesinden doğmus bir hurate- den başka bir şey değil demektir. (Göçebe bir aşiret beyi- nin, riyaset ettiği seyyar oymağı başsız bırakıp uzun deniz seferleri ve siyasi korsanlık maceraları pesinde koşması- na her şeyden evvel aşiret içtimaiyatı katiyen müsait değil- dir. k kk Bütün bu delillerden, vesikalardan çıkan netice nedir? Bu mukadder suale şu birkaç madde ile cevap verebi- lirim; 1 — (Osman Gazi) nin babası, en kuvvetli ihtimallere göre (Ertuğrul) isminde bir gemici ve bilhassa bir korsan- dır. Fakat yaşadığı umumi anarşi devrinde siyasi emellerle hareket edip bilhassa Bizans arazisinden kendine pay çi karmak istiyen siyasi bir korsandır. Adi korsan değildir; fakat bunca seferleriyle zaferlerine rağmen maksadına mu- vaffak olamadan ölmüş ve bu maksadın temini kendisinden sonra oğluna nasip olmuştur. 2 — (Ertuğrul) un babası kim olduğu meçhuldür: “Sü- leyman Şah bin Kaalp bin Kızıl Boğa,, nesbi uydurmadır. 3 — (Osman) ım kendisi de babası gibi büyük deniz se- ferleri yapmış kahraman bir Türk gemicisidir ve babasın- dan varis olduğu denizciliği kendisi de oğlu Orhana kuv- vetli bir donanma ile miras bırakmıştır. 4 — Karesi, Aydın, Saruhan ve Menteşe oğulları gibi sa- hil beyliklerinin rekabetine ve bunlardan bazılarının Bizans