7 Mart 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 34

7 Mart 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 34

Osman Gazinin Nesebi (Osman Gazi) kim? Eğer Osmanlı tarihlerine bakarsa- nız bu sualin cevabını hazır bulursunuz: “Sultan Osman Han Kayi âşireti reisi Ertuğrul Gazi bini Süleyman Şah bin Kayaalp bin Kızıl Boğanın oğlu,,dur.. Babası Ertuğrul Gazi- nin Hicri 687 ve Milâdi 1288 tarihinde vefatı üzerine Kayi aşiretinin reisliğiyle Söğüt malikânesinin beyliğine geçmiş, tütuhat yapmış, Osmanlı devletini kurmuştur! İstanbulun fethinden itibaren Osmanlı müverrihlerinin dört yüz elli sene tekrar edip durdukları klâsik rivayet işte budur. Buna birtakım efsaneler, rüyalar ve masallar da ka- rıştırılmış ve bu masallar tam dört buçuk asır tekrar edile edile nihayet münakaşa ve tetkikine bile hacet olmıyan bi- rer hakikat şekline girmiştir! Halbuki “Osmancık”, “Osman Gazi,, yahut “Kara Os- man,, ne “Sultan,, dır, ne “Han,,dır, ne “Kayi aşireti reisi,, dir, ne de “Süleyman Şah bin Kayaalp bin Kızıl Boğa,, sülâ- lesine mensuptur: Tarihi bir hakikati tesbit için huzurunuz- da asırdide bir tarih ananesini yıkmak vazifesini deruhte etm: Bu vazifemi ifaya başlarken her şeyden evvel bir ke- re şu esası tesbit edeyim: Osmanlı tarihlerinin bu bahse âit bütün rivayetleri, yani Osman Gazinin sultanlığına, hanlığı- na, aşiret reisliğine ve bilhassa “Süleyman Şah bin Kaya- alp bin Kızıl Boğa,, nesliyle alâkasına ait rivayetlerin hep- si uydurmadır! Bunlar, İstanbulun fethinden sonra Osman oğullarının asıl ve neslini parlatmak için uydurulmuş şey- lerdir. Fakat bu hal, Osman Gazi gibi bir kahramanın yük- sek şahsiyetini efsanelerle örtüp hakiki hüviyetini gizle- mekten başka bir netice vermemiştir. Bu esası tesbit ettik- ten sonra, şimdi biraz da bu bahse ait vesikaları gözden ge- çirelim,