7 Mart 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 93

7 Mart 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 93

unla ışele- üyük rol a- Edebiyat ve Sanat 95 Derslerine çalışmadığı için Gogol mektebin iyi bir tale- besi sayılmıyordu. oGogol'ün vaziyeti hakkında babasına mektup yazan direktörü şunları söylüyordu: “..... Oğlunuzun arasıra tembellik edişine pek mütees- sifim. İstediği ve çalıştığı zamanlar diğer arkadaşları kadar pekâlâ muvaffak olabiliyor. Bu hal onun zekâsı- na delâlet ediyor.,, Gogol, mektepteki derslerden ancak resme merak sar- dırmıştı. Resimdeki muvaffakıyetleri büyüktü. Umumiyet itibariyle Gogol'ün mektepten ettiği istifadeler mahduttu: Biraz dil öğrenmiş, hocalarından birinin hususi kabiliyet neticesinde kendisinde felsefeye bir sempati uyanmıştı, Go- gol, mektepten ziyade mektep dışındaki okumasından fayda gördü. Gogol, büyük bir alâka ile o zamanki edebiyat cereyan- larını takip ediyordu. Puşkin'i tapınırcasına severdi. O sıra- larda kısım kısım çıkmakta olan Puşkin'in Evgeniya Onegin adlı manzum eserini çılgın bir sevinçle okudu. Gogol bilhas- sa şiire karşı büyük bir meftunluk beslerdi. İlk edebi yazı- larını şiir halinde yazdı. O zamanlar mektepte çıkarılmak- ta olan el yazması mecmualardan “Yıldız,, ve “Edebi Ahval,, mecmualarına muntazaman yazı verirdi. ““Yıldız,, mecmuası için yazdığı “Tverdislaviç Kardeş- ler,, adlı romantik hikâyesi maalesef bulunamamıştır. Gogol'ün sanati daha mektep sıralarında iken tebellür etmeğe başlamıştı. Mizahi yazılarda açık bir muvaffakıyet gösteriyordu. Muhtelif arkadaşları hakkında yazdığı hicvi- yeler, dikkate değer yazılardı. Bilhassa Nejin şehrinin ha- yatı hakkında çok enteresan mizahi yazılar yazdı. Bu yazı- larında Nejin sosyetesinin muhtelif sınıflarına ait çok karak- teristik tipler yarattı. Yazık ki bu yazıların hiç birisi bugün mevcut değildir. Gogol mektep sıralarında iken tiyatroya da büyük bir sempati duymağa başladı. Mektepte, talebenin hazırlayıp