7 Mart 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 92

7 Mart 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 92

9 Her Ay rebildi. Müsabakada en ziyade muvaffak olduğu ders “Din Dersi,, idi. Hasta ve şımarık Gogol mektep şartlarına güçlükle a- dapte olabiliyordu. Evi ve ailesi bir dakika olsun aklından çıkmıyordu. Fakat bu duygularını âilesine bildirmek imkâ- nını da bulamıyordu. Çünkü mektepte Gogol'ün nezaretine memur olan Alman mürebbi, çocuğun evine yazdığı mektup- ları kontrol ediyor, bu hislerinin eve sızmasına imkân vermi- yordu. Gosol koca mektepte kendini yapayalnız duyuyor, has- talığından ötürü mektep arkadaşlarının hiç bir oyununa, hiç bir şakasına iştirak etmiyordu. Arkadaşları onunla eğleni- yor, onu kızdırıyor, siracası kendilerine geçmesin diye onunla temas etmekten çekiniyorlardı. Mektep çocuklarının Gogol'e karsı olan bu vaziyetlerini, biraz da onların sosyal menşele- riyle izah etmek lâzımdır. Çünkü idadideki talebenin büyük bir kısmı yüksek aristokrasiye mensuptu. Halbuki Gogol a- ristokrat değildi. (Ömrünü çiftlikte geçirmiş kaba bir dere- bey cocuğu idi. Gogolün mektep arkadaşlarından birisi, mektep haya- tına ait yazdığı bir mektubunda Gogol hakkında şunları söy- lüyor: “Yaratılış itibariyle hassas olan Gogol, bizim kendisine karşı olan vaziyetimizi çok iyi anlıyor, bundan ötürü de bizimle temas etmek istemiyordu. O, mektepte ancak sosyal vaziyetleri itibariyle kendi ayarında olan çocuk- larla düşüp kalkıyor, Nejin pazarındaki tüccarlarla ah- baplık ediyordu.,, Gogol, aristokrat arkadaşlarının alaylarına daha kes- kin alaylarla karşılık veriyor, onların sözlerine karşı göster- diği hazırcevaplılıkla onları hayretlere düşürüyordu. Birgün yaptığı bir kabahatten ötürü kendisine verilmek istenen cezadan kurtulmak icin delilik taklidi yaptı ve has- tahaneye kaldırıldı.