7 Mart 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 11

7 Mart 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 11

10 Her Ay belüttarıkı, Maltayı, Hong Kongu, Bombayı ve hattâ Dubli- ni kaybedecek olsa pek müteessir olmıyacak ve lâkin Singa- puru elinden çıkarmak ile İngiliz imparatorluğu kendisini bir daha toplıyamıyacak darbeye uğrıyacaktır. . Singapuru kaybettikten sonra İngilterenin, Siyam, Çin, Şarki Hind ada- ları, Avustralya ve hattâ Yeni Zelandada tutunmasına imkân kalmıyacaktır. Bu sebeple Singapurun tahkimi 1921 sene- sinde Londrada toplanan İngiliz imparatorluğu konferansın- da kararlaştırılmıştı. Bu konferansta Singapur dünyanın en büyük bahri mev- kil müstahkemi haline getirilmedikçe harp ' zamanında İn- giltereden ve Hindistandan Avustralyaya ve Yeni Zelanda as- ker ve mühimmat; bu dominyonlardan da Hindistana ve İn- giltereye asker ve hububat ve ham madde göndermeğe im- kân kân olmadığını bu iki dominyon hükümeti mümessilleri ispat etmişlerdi. Singapurun dünyanın en büyük istihkâm ve tersanesi ol- ması için 1936 senesi iptidasına kadar 30.000.000 İngiliz li- rası sarfedilmiştir. Dünya tekniği için bu kale ve tersane bir şahaser teşkil ediyor. Havuzları 50.000 ton hacmindeki zırhlıları alacak kadar geniştir. Halihazırda en büyük İngi- liz harp gemisi 42.000 ton olduğuna nazaran bu havuzlar is- tikbal için yapılmış oluyor. Singapur Japonyadan 5400 kilometre uzaktadır. Japon- ların muhtemel taarruzuna mukavemet edecek en yakın müs- tahkem mevki burasıdır. Çünkü ne İngilizlerin Hong Kong, ne de Holandalıların Şarki Hind harp limanları ve Amerika- lıların Filipin ve Aleut adalarındaki üssübahrileri Japon do- nanmasının taarruzuna mukavemet edecek vaziyette bulun- muyorlar. Singapurun şimalinde Cohur Sultanlığı namı altında İn- gilterenin himayesi altında yaşıyan bir Müslüman hükümet vardır. Biraz şimale gene İngiliz himayesi altında altı sul- tanlık daha vardır. Bunların şimalinde Siyam krallığı bulu- nuyor. Singapurun en zayıf noktası oObu müstakil eski Asyalı