7 Mart 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 27

7 Mart 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 27

İr vazi- sınıf- yardı- a bıra- ine he- a beşi- malü- raptık- Felsefe, Ruhiyat, İçtimaiyat 27 Bu ayılıp bayılmaların, bu ağlayıp çırpınmaların sebebi ne imiş biliyor musunuz? Bayan direktör, kızın saçlarını bir mektepliye yakışmı- yan şekilde gördüğü için kendisine ihtarda bulunmuş! Hâ- dise, bu kadarla kalsa, “olağan şeyler,, deyip geçebilirsiniz belki; fakat kızın aldırılmasından biraz sonra direktörün telefonu açılıyor ve kızın babası yaptığı ihtarın yolsuzluğun- dan dolayı direktörü tekdir ve tehdit ediyor! İşte ana babaların mektepteki çocuklarına olan alâka- larının derecesini pek iyi gösteren bir misal! Bu şartlar altın- da, altmış yetmiş kişilik bir sınıfı hem terbiye, hem talim etmek mevkiinde bulunan bir öğretmenin haline acımaz mi- sınız ? “Sınıfları neye bu kadar dolduruyorlar,, diyemezsiniz; halkın mektebe rağbeti, cümhuriyet rejimindenberi artmakta devam ediyor. “Mektebimizde yer yok; çocuğunuzu alama- yız,, diyecek ne bir mektep direktörü, ne de bir kültür ba- kanı tasavvur edemiyorum. Hükümet, mektep kapısına mü- racaat edeni kovamaz . Mekteplere müracaat eden çocuk- ların sayısı arttığı nisbette Maarif varidatı artamıyor; öğret- menlerin sayısı da kâfi bir dereceye çıkamıyor. Binaenaleyh, sarfedilen bütün gayretlere rağmen, çocuk artışı devam ede- cektir. Bunun önüne geçilmek imkânsızdır. Mektep binaları- nı ve öğretmenleri ise, o nisbette arttırmanın kolay olma- dığını söylemeğe lüzum yok. Bu halde ana babalâr, çocuklarile ve çocuklarının gittikleri mekteplerle alâkalanmıyacak olurlarsa, öğretmenler işlerini hak- kile değil, kâfiye yakın bir derecede bile yapamıyacaklar. Bugünkü Türk ailesini tetkik ettiğimiz vakit, onun dün- kü orta çağ ailesi halinden çıktığını, fakat yeni şeklini he- nüz tekarrür ettiremediğini görürüz. Medeni kanun bizde yeni bir aile yaratacaktı; ama bunun bu günden yarına ger- çekleşemiyeceğini kabul etmek lâzımdır. Aile, sağlam me- deni esasler üzerine dayanmadıkça, cemiyetimizin tesanüdü istenilen kuvveti .kazanamıyacaktır. Medeni herhangi cemi- yette olursa olsun, aile, içtimai tesanüdün nüvesidir. Ana