7 Mart 1938 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 109

7 Mart 1938 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 109

gösteri- ün işler tecrübe od, Sov- :sir yap- ifade e- ak genç u sanat- Bİ Güzel Sanatlar Galerisi Ve Bir Temenni Yazan: Nurullah BERK İlk Türk resim müzesinin - ki buna henüz galeri ismi veriliyor - geçenlerde İstanbulda açıldığı malümdur. Dolma- bahçe sarayında, eski veliaht dairesinin hemen hemen tama- mını işgal eden bu ilk Türk plastik sanatlar galerisi, uzun se- nelerdenberi hissedilen büyük bir boşluğu doldurdu. Böyle bir müze veya galerinin açılması için bizim nesil, söz' ve yazı ile epey uğraşmış, birçok teşebbüslerde bulunmuştur. Ni- hayet, on senelik bir mazisi olan bu cehd, ilk semeresini ye- rerek, öski ve yeni Türk ressam ve heykeltraşlarının eserle- rini bir araya toplıyan ve muhteva bakımından hiç de yabana atılmıyacak kalitede bir galeri kurulmuştur. Bu galeri, terbiyevi bakımdan pek mühim olduğu ka- dar, sanat eserlerimizin korunması cihetinden de pek yerin- de bir eserdir. Galerideki koleksiyonlar, güzel sanatlar aka- demisinin'mütehassıs profesörü Leopold Levy ile ona yardım eden genç Türk muallimlerinin himmeti ile pek mütecanis, pek ahenkli bir bütünlük göstermektedir. Bu kadar muvaffak bir şekilde başlanmış bir eserin bil- hassa halkın sanat terbiyesi bakımından daha istifadeli 'bir şekilde devam etmesini temenniden kendimizi alamıyoruz. ' Böyle bir galeri tertip edildikten ve açıldıktan sonra bütün işin bittiğini düşünmek doğru değildir. Bu galeriyi kurmak ne kadar mühim ise, onu yaşatmak o kadar, hattâ daha da mühim ve güç bir iştir. Müzeyi ölü bir varlık, bir sanat