20 Mayıs 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 112

20 Mayıs 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 112

andır- ibarile üsteha- ie evvel etredon usaure- Tarward renlerde , raylar İlim ve Fen 113 kullanmağa başlamışlardı. Saatte 100 mil sür'atle giden katarların, bu hatlar üzerinde yaptığı muvaffakıyetli tecrübelerden sonra bir misli uzunlukta raylar kullanılmağa başlanmıştır. Amerika sür'at katarları: Son altı sene zarfında, Amerikadaki sürat katarlarının adedi on misli artmıştır. 1930 da, saatte 100 kilometre yapan katarların sayısı ancak 40 kadar olduğu halde bugün ayni sür'ati yapan katar- lar 400 dür. Kazaya uğrıyan tayyareler: Denizde kaybolan tayyareleri bulmak hususunda tesadüf edilen güçlüklerin önüne geçmek maksadile, Tulonda, Fransız bahriye dairesi tarafından yeni bir usul tecrübe edilmiştir. Bu usul, bir ka- za neticesinde denize düşen tayyarenin, suya temasile beraber, ga- yel geniş bir sahayı otomatik surette kuvvetli bir renge boyama- sından ibarettir. Denizin sathı, bu suretle o civarda dolaşan tay- yareler tarafından çok yüksekten bile görülecek ve fırtınalı hava- larda dahi on beş yirmi saat devam edebilecek tarzda boyanacaktır. Bunun için, İluoresceine denilen madde kullanılacaktır. Bu madde, kendi sıkletinin 20 milyon misli fazlası suyu açık mavi bir renge bo- yamaktadır. Yapılan tecrübeler, 19 kilogram fluoresceine ile, rubu kilometre murabbaı mesahai sathiyesinde suyu boyamak mümkün olduğunu göstermiştir. Amerikada deve iskeleti; smithsonien Enstitüsüne mensup bir heyeti ilmiye, Şimali Ko- lorado'da birtakım iskeletler keştetmiştir. Bu iskeletlerin deve iske- letleri olduğu anlaşılmıştır. Şimali Amerikada, develer, buz dev-* rinden sonra pek az müddet idamei mevcudiyet etmişlerdir. Folsom avcıları deve yerlerdi, Bundan çıkarılan netice, Amerika- da, buz devrinin nihayetlerine doğru insanların yaşamış bulunduk- ları merkezindedir. New - York'la Londranın mesafesi; Mâssachusetts Teknoloji Enstitüsü Profesörlerinden Doktor Harlan 'T. Stetson, New - York'la Londra arasındaki zahiri mesafe- nin, güneşin ve ayın tesirile, gündüzleri değiştiğine dair bir muh- tra vermiştir. Doktor Stetson'un 1929 dan 1931 senesine kadar de-