20 Mayıs 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 59

20 Mayıs 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 59

58 Her Ay ettiklerinden Yugoslavyanın evvelâ İtalya ve Bulgaristan ile anla- şıp sonradan Almanya ile dahi umumi siyasi vaziyet üzerinde an- laşmış olması Pariste pek te hayretle karşlanmamıştır. Almanya ile Yugoslavyanın anlaşmış olmaları Yugoslavyanın Macaristan ile olan münasebatını büsbütün iyileştirmiştir. Çünkü oMacaristana kendisinin hudutlarının tadili davasının oYugoslavyaya taallük eden cihetinden feragat eylemesini Almanya dahi şiddeile tavsiye ede- cektir. ALMANLAR VE BULGARLAR — Almanya hariciye nazırı Bel- grattan ayrıldıktan sonra Bulgaristanın payitahtımı resmen ziydret eyledi. Burada Kral Üçüncü Boris ve Bulgaristanın Başvekili ve Hariciye Nazırı Köseivanof ile uzun uzadıya görüşmüştür. Bulgaristan Umumi Harpten perişan ve melruk bir halde çık- tığındanberi bir büyük devletin Avrupa politikasında sözü geçen hariciye nazırı tarajından Sojyanın ilk defa giyaretini fevkalâde hararetle karşılamıştır. Çünkü bu ziyaret ile Bulgaristan manen tecrit edilmiş bir halden kurtulmuş oluyor. Bulgarlar ile Almanlar arasında hükümdar hanedam, kültür ve tarih münasebatı çok eskidir. Bu an'aneye Umumi Harpte silâh arkadaşlığı da insimam etmişti. Harpten sonraki Bulgaristan iklı- sadi cihetten kurtaran Almanya olmuştur. Bu sıkı münasebetler şim- di de siyasi bağlarla kuvvetlenmiş oluyor. Baron von oNeurath'ın Sofyayı ziyareti ile Almanya siyasi cihetten tekrar Balkanlara hu- Tül etmiş oluyor. Baron von Neuraih Sojyadan Macaristanın payitahtına giltmiş- tir. Burada fevkalâde karşılanmıştır. İkamet müddetini uzatmağa mecbur olmuştur. Almanya silâhlanıp eski askeri, satvelini iktisap eylediğindenberi Orta Avrupadaki nüjuzunu kuvvetlendirmişlir. Ya- kın zamana kadar Macarlar kendilerinin siyasi emellerinin tahak- kuku için İtalyadan medet umuyorlardı. Fakat İtalyanın siyasi ve askeri faaliyetinin sıklet merkezi Akdenize nakledildikten sonra Ma- carlar hayli ümitsizliğe düşmüşlerdi. Almanyanın Orta Avrupada siyasi ve askeri nüfuzunu kuvvet- li olarak ihsas etmiş olması Macarlar tarafından bir halâs eli olarak karşılanmıştır. Yakın zamana kadar hükümet partileri arasında Almanyaya karşı itimatsızlık gösteren milli çijiçi partisi âhiren Ma- caristanın Almanya ile iş birliği yapması zaruri bulunduğu kanda- tine gelmiştir. : Binaenaleyh Almanya hariciye nazırı Macar devlet adamları ile gerek iki memleket arasında siyasi münasebetler, gerek umumi politika vaziyeti üzerinde görüşerek mühim kararlara gelmişlerdir.