20 Mayıs 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 97

20 Mayıs 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 97

98 Her Ay şubesinden başka bir şey değildir. Tayyare bu günkü şeklile, riyaziyecilerin eseridir. Eğer buna itiraz edilmek istenilirse di- yebiliriz ki: tayyare kanadının profili bir merkez etrafında de- vir halinde bir dairenin tebeddülüne uygundur. Bu hesap Jou- kowski tarafından yapılmış olup riyazi unsurlarla icra olunur, bu unsurların ekserisini, riyaziyeci Cauchy keşfetmiştir. Bu misaller yukarıdaki iddiamızı teyit eder: Terakkinin hakiki temelleri gayri tatbiki ilimlere sciences pures dayanır. Ancak bu ilimler, gittikçe umumileşen bir tarzda inkişaf ediyor; onlar da, teknik gibi, terakkinin aman vermiyen kanununa tabidir. Bunun içindir ki ihtisas specialisation zaru- reti baş gösterdi. Hâlâ mevcut ilmi nazariyelerin çokluğu ve ayni hâdise tefsirinin alacağı manzaraların tehalüfü, ilimde vah- det ihtiyacı duyan dimağda bir nevi mücadele halindedir. İhti- sasın uyandıracağı tehlikeleri bertaraf etmek için: İlimlerin umumi terkibini synthöse tahak- kuk ettirmek zarureti vardır. Boutraux: riyaziyecilerin ilmi ideali «I.'ideal suenti- figue des math&maticiens» adlı eserinde bunu keşfetmek çare- sini bize veriyor. İlmi tefekkürün pensee scientifigue istikamet ve temellerini, münasip bir tarzda tetkik edilecek «ilimler tari- hinde» bulmak imkânı vardır. Bu tarihin tetkiki esnasında, İel- sefe ile halis tarih arasında tam ortalama bir mesafede bulun- mak gerektir. Dâhi arayıcılar, yaptıkları tetkikatta, insiyakları- na tâbi olabilirlerse de, mütevazi müdekkikler için vaziyet böy- le değildir. Mütevazi müdekkikler, ilimlerin tarihinde kendile- rini teşvik ve teşci edecek dersleri bulabilirler. Bouligand'nın yazdığı gibi: «Tarihten öğrenmek istediğimiz şey, ilmi konseptionların tekâmülüdür». Ayni neticeleri, tekniklerin tarihine de tatbik edebiliriz. İlimler tarihi: teknikler tarihinin büyük hatlarını çizer; o, bize metodların tekâmülünü öğretmelidir, Çünkü bu te- kâmül, gayri tatbiki ilimlerle münasebettardır. Boutraux, umumi bakımdan kavimlerin Yapıcı, yıkıcı m0 e e mi hedefler: ilmi tarihini nazarı itibara alıyor; çünkü her kavmin ilim sahasında hususi bir ta- rihi vardır ki milli dehasının damgası mahiyetindedir, Kavim- Umumi terkip ve tarih: