20 Mayıs 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 130

20 Mayıs 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 130

132 Her Ay toplıyabildiğim malümatı ve musikiye müteallik fıkaratı ihtiva etmek üzere naçiz bir risale yazmağa teşebbüs etmiş ve «Baki olan bu kubbede bir hoş sada imiş» mısramdan mülhem olarak risaleye «Hoş sada» ismini vermiş idim. İkmal edebilirsem bel- ki ileride işe yarar. «Etrabül-âsâr» a yazılan pek mühim üstadlardan sonra nice değerli bestekâr ve sazende gelip geçmiştir ki bunların zamani- mıza - bazı kusurlarla - intikal eden eserleri okundukça, çalın- dıkça sahiplerinin maharetlerine hayran oluyoruz. Cerrah paşa camii müezzini Halil efendinin: Düşse zülfünden ırak ruhsarı canan üstüne Güyya şebnem düşer gülberki handan üstüne. Beytile başlıyan bir hicazkâr bestesi vardır ki Darüşşafaka muallimlerinden musiki üstadı bay Kâzımın ağzından dinledikçe kendimizden geçiyoruz. Ey şu Satırları okuyanlar, bu müezzin hakkında bif şey bili- yorsanız söyleyiniz de - onun bestesi gibi - sizin sözlerinizi de kemali hürmetle dinliyelim. İsimlerini şarkı mecmualarında gördüğümüz ve eserlerini çalıp okuduğumuz sanatkârlardan Dilhayatın, Sâdullah ağanın, İsmail dedenin, Kömürcü zade Hafız efendinin, Tanburi Zeki ağanın, kemani Rıza, Dellâl zade İsmail, Suyolcu zade Salih, Basmacı Abdi efendilerin, Haşim beyin, tanburi büyük ve küçük Osman, hacı Arif, neyzen Salim, hacı Faik, Bolâhenk Nuri ve Şevki beylerin, Zekâi ve Aziz dedelerin, giriftzen Asım ve tan- buri Cemil beyler merhumların peşrevleri, besteleri, kârları, semaileri ve şarkıları - kıymet takdir edilemiyecek derecede - giranbaha eserlerdir. Yukarıda isimlerini söylediğim erbabı ke- malin şahıslarına ve eserlerine dair bu gün lâyıkile malümat verilemediği halde yirmi otuz sene sonra evlâdımız, aradığını kimde ve hangi eserde bulacaktır? İzzet Molla, musahip hayali Sait efendi, küpeli çavuş Abdi bey, Nihad bey, hafız Ömer Faiz efendi, Şeyh Cemal, dellâl ha- cı Muhtar, Muhsin efendi ve emsali söz eri nedimler ve mürek- kepçi İzzet,yağcı İzzet, Çaylak Tevfik ve babası berber Musta- fa, Muhsin, muzika kâtibi Hakkı, meddah İsmet, meddah Piç