20 Mayıs 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 53

20 Mayıs 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 53

52 Her Ay neticesinde sarsılmış bulunmaktadır. Bu bhâdiselerden biri, İtalyanın bir Akdeniz imparatorluğuna inkılâbı, diğeri de Rusyanın Balkanlarda ademi mevcudiyetidir. Son zamanlar- da, bütün cihan matbuatında sütunlar dolusu yazı yazdıran Berlin - Roma mihveri, İtalya ile Almanyanın, Rusyanın bu ademi mevcudiyetinden bilistifade, kendilerine nüfuz mınta- kaları tedarik etmekten başka mana tazammun etmez. Gündelik hayat dağdağaları arasında, bütün bu büyük değişiklikler ve bunların tevlit ettiği ve edeceği neticeler göz- den kaçıyor, bu değişiklikleri, ırmakların mecralarını ve nehir havzaları arasındaki rabıtaları değiştiren bir «kışrı arz» kırı- şıklığına benzetebiliriz. Arz üzerindeki coğrafi değişiklikler milletler arasındaki münasebetler üzerinde nasıl tesirler ya- parsa, dünya haritasında içtimai, iktisadi veya siyasi tebeddül- ler de, öylece, yeni bir hava, yeni bir iklim yaratırlar. Amerika, harpten evvelki müstemleke devrinden sıyrılın-. ca, Kanada üzerinde mütezayit bir cazibe icra etmeğe başla- mış ve bütün Britanya İmparatorluğu bu cazibeden müteessir olmuştur. Dünyanın iş mihveri Pasifiğe doğru yer değiştirmiş bulunuyor. Liberalizm, dünyanın başlıca mıntakala- Autarchie nedir? rında bir iş taksimi yapılmasını icap etti- riyordu. Bu mıntakalar arasındaki muva- zenenin inkıtaı, iş taksiminin büsbütün başka şekilde yapılma- sını intaç etmiş ve buhranın da inzımamile, bu hâdise, gümrük hudutları arkasında, autarchie ismini alarak zuhura gelmiştir. Her devirde, insanlar, kabahati yükletecek bir «abalı» ya ihti- yaç duymuşlardır. Bugün, autarchie o vazifeyi görmekte ve bütün fenalıklar ondan bilinmektedir. Autarchie'yi tenkit edenler, daima, onun iki taraflı an- laşmalar esasına istinat eden siyasetini, iptidai kavimlerin, mal mübadelesi esasına avdet şeklinde tefsir ediyorlar. İşte M. Van Zeeland'ın, Amerika cümhurreisile müzake- re ettiği mesele, liberalizmin ifratlarına karşı bir aksülâmel hareketi halinde tecelli eden ve liberalizmin bir istikamete doğru yaptığı müfrit harekete mukabil ifratını aksi istikame-