20 Mayıs 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 63

20 Mayıs 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 63

62 Her Ay bı ve bahusus orta sınıf patronlar çok ağır faizler altında ezilmek- tedir. Devlet, içtimai kanunların bais olduğu büyük masrajları ve ye- ni teslihat için icap eden fevkalâde tahsisatı fazla varidat ile ka- patmaktan da âcizdir. Çünkü hajta mesai müddetinin kırk sgali tecavüz etmemesi ve amele ve müstahdemine paralı tatiller veril- mesi mecburiyeti istihsalin arlmasına mâni olmuştur. İstihsal art- madıkça içtimai masrafların kapatılamıyacağını Blum hükümeli- nin mali ve ticari nazırları defaatle söylemişlerdir. Fransanın 1931 bütçesindeki açıklık ise ırk milyar jranktan fazladır. 1938 bütçesinin göstereceği açık dahi elli milyar jrank tah- min olunuyor. Hükümet bu seneki bazı masrajlardan ve istikraz- lardan feragat ettiği halde hiç olmazsa yirmi beş milyar jranklık açığı behemehal kapatmak zarureli karşısında bulunuyor. n yegânz Fransanın mali ve iktisadi vaziyetini düzelimesi çare harice çıkan ve kaçan sermayeleri geri çekmektir. Bugünkü içtimai kanunlar ve amele birliklerinin aldığı vaziyet ve hükümet otoritesinin zaajı bir türlü itimat telkin etmediğinden bu serma- yelerin iyilik ile memlekete geri alınmasına imkân hâsıl olmamıştı. Nihayet Blum kabinesi bu sermayeyi zorla memlekete çekmek ve ayni zamanda devlet borçlarını mecburi olarak oz faizli düyuna tahvil etmek ve sermayelere vazıyed edercesine cebri istikrazlar ak- detınek için diktatörlük salâhiyeli istemişti. Meb'usan meclisindeki ekseriyet halk cephesinde bulunduğundan bu meclis, böyle bir sa- lâhiyeli vermeğe yek te istemiyerek razı olmuştu. Fakat üâyüan mec- lisindeki ekseriyet bu cepheye Karşı bir taahhüdü olmadığından Blum kabinesine istediği diktatörlük salâhiyelini vermedi ve istifa- ya mecbur etti. Gelecek kabinenin yaşayıp yaşamaması harice ka- çan sermayeleri iyilik ile memlekete döndürmeğe o muvajfak olup olmıyacağına bağlı bulunuyor. veçin püyi- eç, OSLO DEVLETLERİNİN YENİ ANLAŞMASI — N tahtı Oslo'da vaktile iktısadi bir anlaşma yapan Norveç, İsv Danimarka, Finlândiya, Holanda, Belçika ve Lü esemburg devleile- ri mimessilleri Lahey'de toplanıp yeni bir mukavele imzaladılar. Bu yedi devlet aralarındaki yüksek gümrük tarifelerini indirmek ve cihan ikiwmai buhranı dolayısile vaz'olunan kayı: ve tahdilleri ilga etmek suretile beynelmilel ticareti daha serbesi bir hale getir- meğe, yeni mukavele ile karar vermişlerdir. Yani bu devletler kendi aralarında er türlü Kontenjan ve kambiyo kayıtlarını kaldırmış oluyorlür. Bu anlaşma dünyanın en