20 Mayıs 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 60

20 Mayıs 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 60

ı Bel- iyaret ve e gık- geçen calâde nanen kültür amları mumi lerdir. Siyaset ve İktısadiyat 59 LEHİSTAN - ROMANYA — Balkanlarda ve Orta Avrupada dip- (omasi faaliyetler Almanya hariciye nazırımın seyahai ve temas- larından ibaret kalmamıştır. Lehistan Cümhurreisi Mösyö Moscic- ki Romanya kralı tarafından Bükreşe mahsus surette peliahdi ve oğlu vasıtasile davet edilmişti. Leh cümhurreisi beraberinde Hari- ciye Nazırı Baron Beck bulunduğu halde Romanyanın payilahin na gelmiştir. j Bu giyaret münasebetile Lehistan ile Romanya arasındaki as- keri ittifak tazelenmiştir. Sovyetlere karşı aktolunan bu askeri it- tijak Titülesko'nun Sovyet dostluğu ve tarajtarlığı politikasından gevşemişti. Ayni sebepten Romanyanın Yugoslavya ile de münase- batı soğumuştu. Kral Carol memleketteki milliyetçilik cereyanının kuvvetlendiğini nazarı itibara alıp Titülesko'nun vazifesine nihdyet verdikten sonra Romanyanın başka başka maksatlar ile aktetmiş olduğu her iki ittijakı sağlamlaştırmışlır. KÜÇÜK İTİLÂF BAŞVEKİLLERİ — Ayın mühim bir siyasi hâdi- sesi de Almanya hariciye nazırı ile Lehistan cümhurreislerinin mem- leketlerine avdetini müteakıp Küçük İtilâf başvekilleri arasında ya- pılan mülâkattır. Yugoslavyanın evvelâ İtalya ve o Bulgaristanı ve daha sonra Almanya ile kendi başına anlaşmış olması, Küçük İti- lâfı zaafa uğratır gibi olmuştu. Diğer tarajtan Romanyanın Lehistan ile dostluk ve ittifakını kuvvetlendirmiş olması Çekoslovakyada hoş görülmemişti. Malüm- dur ki Lehistan ile Çekoslovakya arasında sonu gelmiyen siyasi z1d- diyet vardır. Bu hâdiselerin karşısında Çekoslovakya Başvekili Hod- za Romanya ve Yugoslavya başvekilleri ile mevcut vaziyet üzerinde yörüşmeğe lüzum vörmüştür. Mumaileyh ayın on beşinde Bükreşe geldi. Burada Romanya Hariciye Nazırı Tataresko ile görüştü. Daha sonra her iki başvekil vapurla Tunanın Yugoslavya tara- fına geçerek burada Dr. Stoyadinoviç ile görüştüler. Yugoslavya başvekili âhiren İtalya, Bulgaristan ve Almanya ile yaptığı anlaşmaların Kükük İtilâf için zararlı ve ahde mugayir bu- lunmadığına diğer iki başvekili ikna etti. Bu görüşmelerin o müs- pet neticesi Çekoslovakya tarafından esleha teslihatının tesrii bulu- nuyor. Üç devlet Milletler Cemiyeti Misakının bu miesseseyi gad— fa uğratacak surette tadil edilmemesi hususunda mutabık kalmış- lardır. KIZILORDUDAKİ DEĞİŞİKLİKLER — Balkanlarda ve Orta Av- rupada mühim diplomasi jaaliyetler cereyan eylediği ve Garbi Av- rupa devletleri daha ziyade Ispanya işleri ile meşgul bulunduğu bir