20 Mayıs 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 54

20 Mayıs 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 54

ılım aşla- essir rMiş 'ake- Siyaset ve İktısadiyat 53 te tevcih eden autarchie arasında, ikisi ortası bir şekil bulma- ğa imkân olup olmadığını anlamaktır. Halli icap eden mesele, liberalizm ile autarchie'nin tema- yüllerini tevazün ettirmektir. Her iki temayül, her memle- kette, muhtelif derecelerde mevcut bulunuyor. Fakat bu me- sele, beynelmilel sahada halline imkân bulunamaz gibi görün- mektedir. Çünkü, hiçbir memleket,: diğer memleketlerin na- sıl hareket edeceklerini kat'i olarak bilmedikçe, kendi mahsu- Iâtından bir kısmını feda etmeğe kat'iyyen yanaşmıyacak ve bu suretle iktisat âlemi, gene iki taraflı anlaşmalar esasına dö- necektir. Ancak, ortada bazı müsait ve ümit verici vaziyetler yok değildir. Meselâ Amerika Cümhurreisi Roosevet 1934 hazira- nında kabul edilen bir kanun mucibince, gümrük rüsumunu ayni derecede menafi temin etmek şartile 96 50 nisbetinde ten- zil hakkına sahip bulunmaktadır ve bu esas üzerinden şimdi- ye kadar on dört mukavele aktedilmiştir. Her millete, müsavi derecede muamele esası baki kalmakla beraber, tek tarife üze- rinden tenzilât imkânı bulunmuştur. Fakat, beynelmilel bir iktisat konferansının içtimaa dave- tini ve muvaffakiyete ulaşmasını güçleştiren âmillerin en bellibaşlısı, konferans mukarreratını tatbik mevkiine koyacak milletlere riyaset vazifesini görecek olanın intihabı keyfiyeti- dir. Çünkü, milli siyasetlerin, yüksek bir iradenin emir ve hâ- kimiyeti altına konulması mevzuubahs olamaz. Florian Delhorbe