20 Mayıs 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 49

20 Mayıs 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 49

46 Her Ay işçileri, «ittihadın kuvvet olduğuna» inandırmağa, onları bir ara- ya toplamağa, kafalarına sendikalizm fikrini sokmağa, muannit ferdiyetçiliklerini sarsmağa çalışıyordu. Maden işçileri birliği- ne aza kaydetmeğe koyuldu ve bu birliği idare edenler, onun adını işitmekte gecikmediler. Günün birinde, Lewis, İllinois'ya propagandacılığa gönderildi ve orada yerleşti. John L. Lewis, yaradılışındaki huşunetini yavaş yavaş tâ- dile başlamıştı. Fakat araya bir kadın karışmamış olsaydı bu işde biraz zor muvaffak olurdu. Lewis, kendisinden ders aldığı kadınla evlendi. Bu kadın, ona, bilmediği bir çok şeylerle bera- ber, nutuklarında haddinden aşırı tâbirler kullanmamayı, man- tık dairesinde söz söylemeyi, sözlerini biraz süslemeyi öğretti; onu kuvvetli, parlak bir hatip olarak yetiştirdi. John L. Lewis'in gayesi, Birleşik Amerika'da, amele hare- ketinin yegâne reisi mevkiini tutmaktı. Araya Harbi umuminin girmesi, onun, hedefine ulaşmasını biraz geciktirdi. Fakat sulh olur olmaz Lewis tamamile yükselmeğe başladı. Önce, maden işçileri birliği reis vekilliğine, 1920 de, asaleten bu reisliğe in- tihap edilen John L. Lewis, o tarihten itibaren, bilfiil mücade- leye atılmış bulunuyordu. 1933 senesine gelinciye kadar, bütün Amerikadaki maden işçilerini kendi etrafına toplamak hususundaki gayretleri kuv- vetli manialarla karşılaşan John L. Lewis, 500.000 işçinin başı- na geçmiş bulunuyordu. Bu gün, Amerika, büyük bir grev ha- linde tezahür eden, tedaviye muhtaç bir içtimai buhran geçiri- yor. Lewis, bu içtimai buhranda en büyük rolü oynıyan adam- dır. Ford'a karşı açtığı mücadelede onu mağlüp eden John L. Lewis, Amerikalı patronların-zihninde yer eden en kuvvetli ka- naatleri söküp atmıştır. Yıldırım gibi kuvvetli hücumlarile bü- tün rakiplerini yıldıran John L. Lewis, Amerikada doğmak üze- re olan yepyeni bir devrin yaratıcısı olacaktır. Senatus