20 Mayıs 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 57

20 Mayıs 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 57

56 Her Ay Kontrol gemileri maruz kalacakları taarruzlara karşı müdaja- ada bulunacaklardır. Fakat mukabelebilmisil omaksadile İ spanya gemilerine ve limanlarına harekât icrası icap eylediği takdirde dört donanmanın amiralleri arasında istişare yapılarak karar verilecek- fir. Bu suretle büyük devletlerin kendi bildikleri gibi İspanya işle- rine müdahalede bulunmalarına imkân bırakılmamış oluyor. LONDRADAKİ BEYNELMİLEL KOMİTE — Yeni kontrol usulü İspanyadaki iki muharip tarajtan limanlarda emniyel mıntakaları- nan tesisine muvafakat edildiği zaman talbik edilecekti. Fakat son günlerde Almanya ile İngilterenin ve Fransanın arası çok iyileşmiş olduğundan Almanya ve kendisile bir cephede yürüyen İtalya, İs- panyadaki muharip tarafların cevaplarım beklemeğe lüzum gör- meksizin Londradaki Beynelmilel Komiteye tekrar iştirak elmiş- lerdir. Binaenaleyh İspanyadaki muharip tarajlar ne vaziyet alırlarsa alsınlar garplı dört büyük devlet, İspanyada ecnebi harp ve tica- ret gemileri ile alâkadar olmak üzere ileride çıkması muhtemel her türlü hâdiselere karşı vaziyet almış oluyorlar. Bu hâdiseler yüzün- den aralarında ihtilâj ve niza çıkmasına imkân kalmamıştır. Lon- dradaki Beynelmilel Komite tekrar faaliyete başlamış bulunuyor. LFİPZİG HÂDİSESİ — İspanya işlerinin devletlere taallük eden tarafı tamamile düzelerek yola girdiği bir zamanda çıkan ye- ni bir hâdise dört devlet arasındaki anlaşma için büyük bir imtihan olmuştur. Tekrar kontrol işine memur edilen Alman harp gemile- rinden Leipzig kruvazörü Fransa tarafından gösterilen üssülhare- kesi, Cezayirin önlerinde meçhul bir tahtelbahirin taarruzuna ma- ruz kalmıştır. Alman gemisinin üzerine dört torpil atılmıştır. Müteyakkız bulu- nan Alman kumandanı mahirane manevralarla tehlikeyi bertaraf ci- miştir. Almanya hükümeti bu yeni hâdise karşısında İngiltere, Fransa ve İtalyayı tesaniüt ibraz etmeleri için istişareye davel etmiştir. Diğer taraftan İspanyadaki muharip tarajlardan jaşist sayılan General Franko hukuku düvel ahkâmı üzere muharip ve müstakil bir hükümet bulunduğunun tasdik edilmesini İnyiltereden iste- miştir. Almanya, İtalya ve Portekiz devletleri evvelce bu hükümeti tanımışlar ve nezdine sefirler göndermişlerdi. Gerek bu omüracaa- din, gerek Leipzig hâdisesinin vereceği neticeler İspanya işleri ile devletler arasındaki kat'i münasebatı tayin edecektir.