20 Mayıs 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 14

20 Mayıs 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 14

genç hâsıl steni- ırile 'dir- Siyasei ve İklisadiyat 13 Son mesele ile harp maliye siyaseti sahasına temas etmiş oluyoruz, bu maliye siyaseti de para siyaseti ile yakından alâ- kadardır. Bu sahalara ait meseleleri burada daha fazla tetki- ka imkân yoktur. Yalnız, teşkilât sahasında icap eden hazır- lıkların daha barış zamanlarında yapılması lüzumuna kısaca işaret etmekle iktifa edelim. Burada her şeyden önce şu nok- tanın tetkiki icap edecektir: Acaba Inflation, birçoklarının da zannettiği gibi, devletin harp maliye ihtiyaçlarını en emin ve en rasyonel şekilde karşılayacak bir vasıta mıdır, yoksa böy- le değil de, ancak vergi ve istikraz yollarından istifade etmek mümkün olmadığı zaman müracaat edilecek en son çare ola- rak mı telâkki edilmek lâzımdır? 4 Hulâsa olarak diyebiliriz ki, son harpte görüldüğü gibi müdafaa ekonomisi sahasında herhangi makul bir siyasetin mevcut bulunmaması dolayısile ortaya çıkan hata ve mahzur- lardan kaçınmak isteniyorsa, harp ekonomisi için yapılan fik- ri ve maddi hazırlıkların sırasız ve lüzumsuz olmadıklarını, simdiye kadar başarılan işlerin hiçbir zaman kâfi gelmiyece- ğini hatırdan çıkarmamak lâzımdır. Modern harpte prensip itibarile sirf askeri meseleler kadar mühim olan harp ekono- misi meselelerini - esasen askeri meseleleri bu sonunculardan tamamile mücerret olarak düşünmeğe artık bugün imkân yok- tur - halledebilmek için, iktısat nazariyesile tatbiki iktisat mehafilinin ve askeri makamların yakından elbirliği ile ça- lışmalarına ihtiyaç vardır.