20 Mayıs 1939 Tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 156

20 Mayıs 1939 tarihli Her Ay Dergisi Sayfa 156

Ayın Notları İçkinin felsefesi: Bu ay içinde neşriyat dünyasına çıkan eserler arasında, Philippe de Felice'in içkiyi felsefi cepheden tetkik eden « Poisons sACTES, İVLESSe$ divines» isimli kitabı, şimdiye kadar bu bahsin hiç temas edilmemiş bir köşesini aydınlatıyor. Muharririn, alelümum içkiler ve münebbih- ler hakkında, bu kitabında tahlil ettiği tez, muhafazai nefs duygusu- nun, insanları zehire karşı müdafaa ettiği halde, aheste tesir eden fakat emin surette öldüren alkol zehirinden nasıl olup da korumadi- gıdır. Muharrir, insanların, bu tezat içinde alkole inhimaklerini, ken- dinden geçme, kendi kendinin fevkine çıkma arzularına hamlederek, Felice, bu mistiği izah etmek için, içkinin, tarihte ilk mahiyeti Felice, bu mistiği izah etmek için, içkini, tarihte ilk mahiyeti münhasıran dini olduğunu, bu günkü medeni insanların, içki husu- sunda ayni mistiğin tesiri altında bulunduklarını, «şerefe» içki içmek âdetinin başka türlü izahına imkân olmadığını ve modern beşeriyetin farkında olmadan, binlerce yıl evvelki an'aneleri aynen tatbik et- tiğini söylüyor. Arkeoloji: D. Duvillâ, Homerin bahsettiği çifte Elyopi hakkında neşrettiği bir eserde, bu iki Elyopi'den birinin bugünkü Habeşistan, diğerinin de mahdut Atlantid olduğunu söylüyor. Şimal Atlantik denizinin bü- tün merkezini işgal eden ve nisbeten yakın bir tarihte sulara gömülen bu kıtada, çok müterakki bir millet yaşıyordu. Vözere ve Altamira mağaralarında yapılan hafriyat, bu milletin ne kadar yüksek bir me- deniyet seviyesine yükseldiğini meydana koymuştur. D. Duville, At- lantid'de yaşıyan milletin, bu günkü insanların bir asırdan beri sahip olduğu bilgiler derecesinde mükemmel malümata sahip bulunduğu- nu, ilmi nücumda son derece ileri gittiğini, ecramın, vücudümüzdeki guddelerin faaliyeti üzerinde müessir olduğunu iddia eden bir ilimle tevaggil ettiğini söylüyor. D. Duville, bu eserinde, Atlantiğin iki sa- hilinde hâlâ müşterek kökleri bulunan bir lisanın bu milletin dâli ola-