1 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

1 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER tekrar- kadar aşırı git- muhatapları üzerin- de, kendilerine güvenleri (oolmadığı intibaını O uyandırmaktadırlar. Bu yanlış mantık silsilesi içinde, iktidar- larının önüne çıkan tek engelin Milli Bakiye sistemi olduğunu zanneden APliler, bununla kıyasıya savaşma kararında ogörünmektedirler. Ancak şimdiki yönetici kadro eskisi (Okadar müfrit görünmemekte ve mesela Bil- giç gibi, "Yoksa, Meclisi terkederiz" tehdidini zır olduklarını bağıra bağıra lamakta ve bunda o mektedirler ki, Genel Başkan Demirel ile AKİS muhabiri arasında bu konuyla | ilgili olarak şöyle bir konuşma geçti. "— Eski Genel Başkan Vekili Saa- dettin Bilgiç, Milli Bakiye sistemi ka- bul edilirse AP'nin Meclisten çekile- ceğini söylemişti. Eğer Hükümet sarısı kabul edilirse bu yapılacak mı" — Partinin yönetim kurulları de- gişmiştir. Bu konuda şimdiden bir şey söylenemez." "— O zamanki Merkez idare Kurulunun böyle bir kararı varsa, du- rum ne olacak? — — Böyle bir karar sanmıyorum." — Peki, şahsi kanaatiniz nedir? Milli Bakiye sistemi kabul edilirse, ii Meclisten çekilme karan alır mı? olduğunu — Bi öyle, bir şey olacağına ihti- mal vermem Demirel, is çinin başka bir so- rusu üzerine seçim tarihi ve sistemi ilgili bime tasansı görüşülür- tvekillerinin o oylamaya disiplinli bir Sekilde katılacakların bunu sağlamak için tedbir alınacağı- nı ifade etti. Bilindiği gibi, seçim şansı ku vetli Gi AP Em e ço- guna, seçi yapıl- ması yönünde oy verdirtmek kolay bir iş değildir. Demirelin bu konuda gösterdiği iyimserliğe rağmen, aynı gün başka bir AP'li, Şadı Pehlivan- oğlu, basın mensuplarına şöyle dert " — Huzursuzluğun sebeplerinden biri, 600 milletvekilinden 500'ünün 30 bin lirayı aşan borç sahibi olması- dır! “AP yöneticileri, Hükümet tasar- sı ile yapacakları , savaşta herhalde Şadi Pehlivanoğlunun açıkladığı hu- susu gözden uzak tutmamalıdırlar... AP'liler, küçük partiler ile CHP'nin yarattığı çoğunluk karşısında Meclis te bir şey yapamıyacaklarını hesapla- Alican Y.T.P.'nin kader toplantısında Testiyi kıran aranıyor dıklan için, taktik olarak Senatoda büyük bir engel yaratmayı (o düşün mektedirler. Gün Başkanı Ali Tl laa başkanlığında kurulan bir n şu günlerde bu engelin na- sıl yaratılabileceğini tezekkür etmek- le meşguldür. Bir habere göre AP- liler, Senatodaki 71 kişilik oGruplaru ile Tabii > eee birleşmeleri ha- linde bir ç meydana o gele- ceğini ve böylece tasarıyı engelleyebi- EN düşünmektedirler. o Ancak. AP'lilerin yakın zamana kadar. "Te- melli" diye adlandırdıkları Tabii Se- natörleri, bu tasarıya karşı çıkma hususunda ikna etmeleri kuwetli bir ihtimal değildir. Böyle bir mucizeyi ger- çekleştirseler (o bile, başarıları yine mümkün olamıyacaktır. AP'lilerin bu niyetini haber alan bir CHP'li bir sa- niye bile düşünmemiş ve şu espriyi patlatmıştır : — Hay Allah! Bulduklan taktik bu mu? Yahu, onlar öyle yaparsa, biz de Senato görüşmelerine katılmayı veririz, olur biter!.. Böylece, Senato tasarıyı iki ay içinde kabul etmezse, omatikman kanunlaşıverir!" Her halde, Milli Bakiyeler degil ama seçim tarihi konusunda A.P. nin taktiği, vaktiyle D.P. kodamanı Fuat Köprülünün "beliğ bir tarz"da ifade ettiği meşhur "Kırmızı oylar sandığa, paralar cebe" sloganıyla ifadesini bu- lacaktır. O tarihlerde D.P. milletve- killeri, CHP. nin milletvekili maaşla- rının artırılmasıyla ilgili olarak getir- diği tasarıya - tasarının nasıl olsa ka- nunlaşacağı güveni içinde - e te muhalefet etmişler, sonra paralarını cebe indirip afiyetle ye- rdi. C.H. P- Dıştan içe temizlik CHP'nin Karanfil sokaktaki (oOGenel Merkez binasında bir süredenberi çalışmakta olan elleri boyalı, fırçalı. çekiçli adamlar, nihayet işlerini bitir- diler. Şimdi Genel Merkez bir özez kli- nik kadar temiz ve bir gelin evi ka- yaretçiler, levhası arkasındaki ufak tefek bir me- ur tarafından karşılanarak, ogene aynı katta, fakat Zarif bir şekilde dö- şenmiş olan bekleme salonuna - Ge- nel Sekreterlik odasının Me bu salona aktarılmıştır - edilmek- tedirler. Eğer misafir dahiği üst ka- demeden gelmiş biri ise ikinci katta. Fazıl Nalbantoğlunun nezaret ettiği dinlenme odasında ağırlanmaktadır. Merkez İdare Kurulu üyeleri ve Ge- nel Sekreter yardımcılarının odaları ile toplantı salonu baştanbaşa değiş- miştir. Eski eşyalar, masalar arka bah- çeye çıkarılmış, yerlerini oson derece zarif, çelik masalar, koltuklar, osan- dalyeler almıştır. Her masanın üzeri- ne o masanm kime ait olduğunu be- lirten "name plate" ler konulmuştur. Bir örnek renkli kalemler, başlıklı ve üzerinde Merkez İdare Kurulu üyele- rinin adlan yazılı bloknotlar (o dahi ihmal edilmemiştir. Sanki o binaya bir tertipli hamın eli değmiştir. Kı- saca, CHP de libas değişikliğiyle bir- likte. Genel Merkezdeki görevlilerin AKİS, 1 OCAK 1965