1 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

1 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

RADYO Programlar Yeni yılda yenilik! AKİS'in bu sayısını elinize aldığınız günlerde Türkiye Radyoları yeni programlarına başlamış olacaklardır. Türkiye Radyolarında bundan önce de yeni program devreleri çok görülmüş- tür ve bu devrelerin başlangıcnda, o zamanki radyo idarecileri basına şata- fatlı basın bültenleri göndererek ve rad- yolarda süslü püslü saatler ayırarak yeni programlarını otanıtmaya çalış- mışlardır. Son yıllarda basına dağıtı- lan bültenlerde ve radyolardaki süslü püslü programlarda ilân edilen yeni- liklerin çok azının mikrofona çıktığı görülmüştür. Bilhassa Ankara Radyo- su. İlân ettiği programların birçoğunu yayınlıyamamış ve tabii, iş meydana çıkmasın diye de, en ufak bir açıkla- ma dahi yapılmamıştır. Şimdi aynı radyo idaresi yine, bir program devresine girmiştir. Gerçi ida- | renin ismi değişmiş, Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu olmuştur ama, bu Kurumun idare ve program bakımla- rından dizginlerini ellerinde tutanlar yine aynı şahıslardır. TRTnin bilhas- sa programcılık yönünden sorumlu ida- recileri gerek söz. gerekse müzik programları sahalarında mış bazı elemanları bü talıkla ekarte etmesini bilmişler ve bu bu sefer yalnız Ankara Radyosundan değil, bütün Türkiye Radyolarının prog- ramlarından sorumlu bir duruma ge- mişlerdir. Değişen sadece teşkilâtın is- mi olduğuna ve eski idareciler yerlerin- de kaldıklarına göre acaba bu sefer de, basına ve dinleyiciye verilen söz tu- tulmayacak isimleri ve konusu açıkla- nan programların bazıları yine yayın- lanmayacak mıdır? Böyle düşünenler, - yanıldıklarıını kısa zamanda anlayacak lardır. TRT'nin uzun bir süredeniberi ortaya yalnız program değil, bir teş- kilât dahi çıkaramamış olması ve Ku- rumla ilgili dedikoduların çevreye ya- yılmış bulunması, dikkatleri, radyocu olduklarını herkese kabul ettirmek du- rumunda kalan TRT idarecilerinin ü- zerine çekmiştir. Bu idareciler başarı- larını hissettirmek için herşeyden ön- ce sözlerini tutmak zorundadırlar. O- nun için, I Ocak 1965 cuma günü An- kara Radyosunda saat 11.30'da yeni 32 programlar hakkında Bir IRI Temsilcisinin izlenimleri üzerine Mahmut T. ÖNGÖREN Avustralyada, Asya Radyo Difüzyon Birliğinin temsilcisi olarak katılan Prof. İsmet Giritli, izlenimlerini anlatırken, TRT için, "en ileri ve medeni memleketlere benzeyen ve kısa zamanda çok olumlu sonuçlar yaratan bu gelişme seyri, toplantı esnasında büyük bir ilgi ile izlenmiştir" diyor. toplantılarına TRT'nin İşten anlamayan bir sürü kimseyi kayırarak kadrolarını dolduran; bir tarafta prodüktör yetiştirmeğe çalışırken, öbür tarafta kartvizitli aday- ları -hiç yetiştirmeden- prodüktör olarak alan; lise mezunu Ki çi nunun yüksek tahsil şartını aradığı yerlerde tutan TRT mi "en ileri v medeni memleketlerdeki radyo ve televizyon kuruluşlarına" benz. eli Eski programları önümüzdeki program devresinde yeni diye yutturmaya kalktığı, bir türlü teşkilâtım kuramadığı için mi TRT "çok olumlu sonuç- lar" yaratmıştır?. TRT'nin temsilcisi Prof. Giritli, Sydney'de, bir türk dostu olan Japon Radyo ve Televizyon Kurumunun Başkanı Mr. Madea ile de tanıştığını belirterek, bu türk dostunun bize "her türlü yardımı yapmaya hazır oldu- gunu" söylüyor. z de diyoruz ki, Mr. Madea, geçen yaz Türkiye Radyolarına bir burs Leri bize yardım etmeğe çoktan başlamış, fakat sırf unutkanlık zünden modern TRT bu imkâm kullanamadığı için burstan yararlan- lamamıştır. Acaba hangi TRT, temsilcisi bunun aksini iddia edebilir? Prof. Giritli izlenimlerinin bir yerinde diyor ki: "Televizyonu lüks sa- yarak memleketimize gelmesini önleyenler, bu yayın organının Asya mem- leketlerinde bilhassa eğitim alanında oynadığı rolü görseler, duysalar her- halde mahcup olacaklardır. Ne diyelim? TRT'ciler daha radyoyu radyo olarak kullanamadıklarını göre, neredeyse radyoya lüks diyecek bir duruma geldiğimizden mahcup olmayanlar bulunduğu için, televizyonun hâlâ memleketimize getirilme- yişini şükranla karşılamak gerekir. verilecek olan nesi sadece isimleri değiştirilerek ye- bilgiyi iyi dinlemek gerekir. Bu yarım aat içinde verilen sözlerin tutulup tu- tulmayacağı ilerde anlaşılacaktır. TRT nin niçin yalnız Ankara Radyosunda yeni programlarını takdime kalktığını ve niçin bu işi İstanbul ve İzmir Rad- yolarında da yapmadığını sormak ise yerinde olur. .. ve sorular Türkiye Radyo ve Televizyon Kuru- mumun, dinleyicilerini tam sekiz ay beklettikten sonra yayınlamaya başla- dığı yeni programları ile ilgili olarak sorulması şart olan diğer sorular da sı- rasıyla şunlardır; Pogramların kaç ta- niden mikrofona çıkarılmıştır? Kaç ta- ne yeni program yapılmıştır ve bunla- rın faydalan nejer olacaktır? Türkiye Radyoları yayınlarını masraf karşılığında ne gibi düşünülmüş ve yayını uzatabilmek için ne gibi yenilikler bulunmuştur? Yeni programlar arasında bilhassa piyeslerin çoğunlukta olması, TRT'de hangi İda- recilerin şahsi menfaatleriyle ilgilidir" AKİS, önümüzdeki haftalarda bu ve benzeri soruların cevâplarını vere- oste ve TRT'de oynanan komedinin iç- yüzünü açıklayacaktır. AKİS, 1