1 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

1 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

DIŞ GEZİLER Teşkilât Vur.. ama dinle! Başyazarımız Metin Toker A- ri yının ikinci yarısında Avustury Almanya, İn ei Fransa ve , İtalyaya gitm - altı gün EM rin devlet adamlarıyla, ileri ge- len gazetecileriyle tanışmış, gö- ami , Toke : selelerle larda caktır. uğraştığını o bu okuyucularımıza anlata- şu anda pek ak- U i yazısın üzerine gerçekçi bir tarzda eğilmektedir. Bügünlerde (o Avrupadaki elçiliklerimi- ze giden gazetelerin elçiliklerimiz memurlarını fazla memnun etmediğini keşfetmek için kahin olmaya lüzum yoktur. Teşrii dokunulmazlık sahibi milletvekilleri şu veya bu Dışişleri Ba- kanlığı memurunu değil, topyekün ha- riciyecileri, bazen insaf, hatta bütün a kayesi ve mların ve çizgili Mİ doludur. Bu haf- tanın ir genç ve kayi hariciyeci şöyle dedi: — Birader bir kutu pertrankil de yutsan a hazmetmek kabil olmayac Buna minika, teşkilatın başı olan Feridun Cemal Erkin "Ben hazımlıyım" paravanası arkasında sükunetini boz- muyor görünmeyi tercih etmiştir. Doğrusu istenilirse Meclisin Bütçe Komisyonunda Dışişleri Bakanlığı büt- çesi görüşülürken Türkiyenin dışarda temsili ve temsilcileri konusunda söy- lenilenler incir çekirdeğini doldurma- mıştır. Ortaya fikir olarak ciddi bir şey atan olmamıştır. Kayserili Mehmet Sağlam yuvarlak sözlerle en ziyade hu- susi hayat ve ahlak ile "mesleki daya- nışma" konusunda umumi suçlamalar yapmış, bazı şahsi kusurları meslek de- formasyonu olarak takdime kalkışmış- tır. Elle tutulur misal vermeye sıra gel- AKİS, 1 OCAK 1965 diğinde ise Haluk Nurbaki bir "Tole- dolu sarışın dilber" hikâyesini ortaya atmış, Feridun Cemal Erkine bula ba- la bu kusuru bulabilmiştir ki böyle bir davranış her halde en çok Bakanın kendisini sevindirmiştir. "Bana bula- bildikleri kusur, bu odiyerek.. nın çok üstünde önem taşıdığını gös- termeye yı ktir Rakkamlar konuşun Dışarı iyi temsil 'edilmediğimiz bir le görevli olanların hariciyecilerden lar bir rekor teşkil etmektedir ve he- men hepsi binbaşı, yarbay ve albay rütbesinde, yani baremin en üstünde bulundukları için adeta. Büyük Elçiler kadar, bazıları Büyük Elçilerden de fazla maaş almaktadırlar. Türkiyenin dışarda 52 Büyük Elçiliği bulunduğuna göre. kara, deniz ve hava ataşelikle- rinin sayısı 90 civarındadır Böyle bir durumda, Türkiyenin dı- şarda temsili meselesi ortaya atıldığın- da sadece hariciyecilere kusur bulmak ve onlan hedef almak eşeğini döveme- yen köylünün semerini odövmesinden farksızdır Zira hariciyeciler. her halde dışardakı otemsilcilerimizin en dü Erkin gazetecilerle bir kokteylde Tatlı yiyip ibaret bulunduğunu sanmak bir hata- dır. Dışişleri Bakanlığının dışarda g Ö - revli olan memur sayısı kaçtır bilir mi- siniz? Sadece ve topu topu 241. Buna mukabil başka Bakanlıkların dışarda 283 memuru vardır. Tanıtma ve Tu- rizm Bakanlığı bu modern Cook acen- telerinin başındadır ve yurt dışında 88 adet kadrosu, yani maaş alan memuru vardır. Ticaret Bakanlığı başka bir ve- rimli seyahat bürosudur: Dışarda 52 mensubunu bulundurmaktadır. o Milli Eğitim Bakanlığının 26 memuru ya- bancı memleketlerde iş görmektedir. Dövizli Maliye memurlarımızın adedi 24'dür. Çalışma Bakanlığının 9 temsilci- si vardır. Askeri ataşelere gelince, bun tatlı o konuşanlar kalitelileri değildir. Bunların her biri- nin en azından bir meziyeti vardır: li- san bilmektedirler. Buna mukabil çok Tanıtma ve Turizm, Ticaret Bakanlık- arı memurları gittikleri yerlerde kuş dili konuşmaktadırlar. Gidilen yabancılarla temas kurma, onların muhitine girme, onlardan ahbaplar edinme konularına memlekette gelince topyekün bütün memurlarımıza verilecek numara katiyyen yüksek de- ğildir. Ama o fasılda da hariciyecile- rin ötekilerden bir kaç gömlek yukar- da bulunduklarını söylemek lazımdır. Tabii, hariciyeci vardır -ki pek çoğu öyledir-, -tanıdığı bütün yabancılar da- iresinin ait katında oturanla üst ka-