1 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

1 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

Ankara Alman temsilleri Tiyatroseverler, geçirdiğimiz hafta- nın Oo son günlerinde, Küçük Tiyatro- da, almanca iki temsil gördüler. Bir ön- çeki AKİS'in TİYATRO sütunların- da "Die Brücke" topluluğunun verece- ği bu temsillerden bahsedilmişti. Al- man topluluğu, program gereğince bu temsilleri verdi ve, bu vesile ile, Küçük Tiyatroyu dolduran seyirci topluluğu, alman kolonisi kadar alman diline, e- debiyatına ve sanatına vakıf olanların başkentte bir hayli yekün tuttuğunu or- taya çıkarmış oldu. Misafir sanatçılar ,ilk akşam, Les- sing'in "Minna von Bernhelm" kome- isini oynadılar. Bir seri kiprokkolar, nazlar, niyazlar ve kahramanlıklar ü- zarine kurulmuş olan bu XVIII. yüzyıl alman komedisi, felâkete uğradığı, da- ra düştüğü halde soyluluğunu koruma- -ını bilen gururlu binbaşı Tellheim ile güzel nişanlısı Minna'nın maceralı gö- nül hikâyesidir. Fakir düştüğü için zen- gin nişanlısından uzaklaşan binbaşı, o- nun da -oyun icabı- fakir düştüğü ha- berini alınca onunla hemen barışmak. evlenmek ister. Yirmi yıl önce, Devlet Tiyatrosu- nun bugün şöhret yapmış kıdemli sa- natçılarından birçoğunun rol alıp, Tat- bikat Sahnesinde oynamış oldukları bu klâsik karakter komedisini misafir sa- natçılardan tekrar görmek -biraz da o eski günleri hatırlattığı için- tiyatro- sever Ankaralılar için büyük bir zevk olmuştur. Yalnız "Die Brücke" toplulu- gunun -fon perdeleri önünde- oynadı- ğı oyunun dekor bakımından -özellikle böyle bir eser için- hiç tatmin edici ol- madığını belirtmek lâzımdır. Ama oyun bakımından temsil başarılı olmuştur. Binbaşı'da Jörg Leibenfeis, Minna'da Judith Holzmeister, Lessing'in genç kahramanlarını zarif, çekici bir oyunla canlandırdılar, önemli öbür rollerden Binbaşının uşağı Just ile Minna'mn hizmetçisi Frahziska'yı oynıyan Bruna Dallansky ile İnge Rassaerts güçlü o- yuncular olduklarını belli ettiler. Otel-.- ci'de Dieter Brammer, Fransız Şövalye sinde de Joost Siedhoff pek güzel tipler çizdiler Alman sanatçıların ikinci temsilleri Georg Büchner'in "Woyzeck"i olacak- tı. Devlet Tiyatrosunun pek yakında oy- 30 İMO LL Oyun; "Bir Kadın Yarattım" ("Pygmalion")- Yazan: George -Bernard Shaw. Çevirenler: o Melih Vassaf - Gülay Tükel. Tiyatro: Oraloğlu Tiyatrosu. Sahneyekoyan: Lale Oraloğlu Dekor -Işık: Lütfi Akad Kostüm: Nil Gerede Konu: Bernard Shawe'nun bu ünlü ve tatlı komedisini bilmiyen var mı? Hele Frederick Löewe'nin "My Fair Lady" müziğinden sonra... Bu oyun, türk- çe adının da açıkladığı gibi, gerçekten bir kadın yaratmanın hikâyesidir. Zengin ve kibar fonetik bilgini Higgins'in, yağmurlu bir günde, acaip konuş- ma tarzına ilgilenerek, kaldırımlardan alıp evine getirdiği sokak kızı Eliza'- yı altı ay içinde, Londranın en temiz İngilizce konuşan e SOS- yetenin hayran kalacağı bir Düşes haline getirmesinin ve... -tahmin edece- giniz gibi- ona âşık olmasının hikâyesi... Şüphe yok ki Bernard Shan var- lıklı, görgülü genç fonetik ibilginiyle bir sokak kızını birleştiren bu macera- da, ingilizlerin pek önem verdikleri o kibarlık -hele o güzel konuşma- me- rakıyla inceden inceye alay etmeği ihmal etmemiş, yalnız soylu sınıfın imti- yazı sanılan bu niteliklere, altı aylık sıkı bir çalışmayla, herkesin, hatta bir kenar dilberinin, bile sahibolabileceğini göstermek istemiştir. Oynıyanlar: Venüs Biriz (Clara Hill), Cüneyt Türel (Albay Pickering), Yağız Tanh (Prof. Higgins), Lâle Oraloğlu ii Doolittle), İhsan Yüce (Mr. Doolittle), Yıldız Alpar (Mrs. Higgins) v.s Beğendiğim: Melih Vassafla Gülay Tükelin, Eliza'nın türkçeye aktarıl- ması imkânsız gibi görünen (Coeckeney) deyimlerinin türk argosuyla pekâlâ karşılanabileceğini göstermiş olan, derlitoplu çevirileri. Lütfi Akadla Nil Geredenin 1912 Londrasını yansıtmayı başaran dekor ve kostümleri. Cüneyt Türelin etkili oyunla canlandırdığı Albay Pickering. (o Yıldız Alparın za- rif Mr. Higgins'i ve... o palaspareler içindeki arsız, inatçı, kavgacı, küfürbaz -ve pepeme- sokak kızı Eliza'da ne kadar sevünliyse, ipekler ve elmaslar içindeki Düşes'de o kadar çekici olmasım bilen, tek başına bu güç oyunu o Beğenemediğim: Yağız Tanlının "hafif" kalan Higgins'i; İhsan Yücenin küçücük sahnede gerçek bir başarı haline getirmiş olan Lâle Oraloğlu.- Sonuç: Gerçek Eliza'sını bulmuş bir "Pygmalion". ingilizliği kadar apaşlığı da iğreti kalan Mr. Doolittle'i... Lütfi AY Oraloğlu Tiyatrosunda "Bir Kadın Yarattım" "Putunu kendi yapar, kendi tapar..." AKİS, 1 OCAK 1965.