1 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

1 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADA OLUP BİTENLER Çin atom bombası patlıyor 1964'de bir başarı birlikte yaşama ilkesini benimsedik- lerini söylemektedirler. Bununla o be- raber, soğuk harbin bütün dikenli ko- nuları olduğu gibi ortada durmakta- sızlanma konusu, artık bir yılan hikâ yesine dönmüştür. 1964 yılında soğuk harbin hiçbir meselesinin çözülmediğini gören dün- ya, şimdi bütün ümitlerini 1965'e bağ lamıştır. İngilterede iktidara gelen iş- çi Partisinin dış politika oamaçların- dan biri de Doğu ile Batı arasında bir anlaşma imkanı bulmak o olduğu- na göre, Başbakan Harold Wilson'in 1965 içinde Sovyet devlet adamlarıyla yapacağı görüşmeler merakla beklen mektedir. Birleşmiş Milletler Teşkilatı 1964 yılında tarihinin en önemli buhranıy- la karşılaşmıştır. Sovyetler Birliği Teş- kilatı tarafından kurulan barış kuv- vetlerinin giderlerine (o iştirak (oetme- mektedir. İki yıldır bu davranışından vazgeçmediği için Birleşmiş (Milletler Andlaşmasının 19. maddesi gereğince Genel Kuruldaki oy hakkını kaybet- mek tehlikesiyle karşıkarşıyadır. Ta- rafsız ülkelerin ve Genel Sekreterin bütün çabalarına rağmen. Sovyet ida- recileri bu konudaki inatlarından vaz- geçmemişlerdir. 1965 yılıyla ( birlikte Genel Kuruldaki oyunu (kaybedecek devletler arasına (Fransa da katıla- 22 cak ve işler o zaman büsbütün karı- şacaktır. Öteyandan, Komünist Çinin Birleşmiş Milletlerde temsili (o mese- lesi de gündemdeki gedikli madde ol- maya devam etmektedir. Çözüm bekleyen meseleler 1964 yılı 1965 yılma acele çözüm bek leyen üç önemli omesele devret- mektedir. Bunların birincisi, bütün 1964 yılı boyunca dünyaya ( tehlikeli anlar yaşatmış olan Kıbrıs anlaşmaz- lığı, ikincisi, artık kangren olmaya yüztutan Vietnam durumu; üçünsüsü de Kongo iç savaşıdır. Kıbrıs anlaş- mazlığı Birleşmiş Milletler Genel Ku- rulunun gündeminde olduğuna göre. önümüzdeki günler bu anlaşmazlığın geleceği bakımından çok önemli gün- lerdir. Vietnam durumu ise, anlaşılan. 1965 yılında da Birleşik Amerikayı en Belçika ve şik Amerika iş çevrelerinin odesteğiy- le işbaşına gelen Çombe sahneden çe- kilmedikçe bu talihsiz ülkede milli- yetçilerin desteğini kazanan bir dü- zen kurulamayacaktır. Kongo iç savaşı 194 içinde orta- ya iki önemli gelişşm çıkarmıştır. Bir kere, Kasım sonunda o Stanleyville NN belçikalı paraşütçüler, o bü- n Afrikada siyah ırkçılığın açığa akmaz için kötü bir ortam oyarat- mışlardır. Birleşmiş Milletler o Güven lik Konseyinde Aralık ayı ortalarında yapılan görüşmeler bunu bütün açık- lığıyla ortaya çıkarmıştır. in Komünist Çin bugün Afrikada kü- çümsenemeyecek bir rol oynamağa başlamıştır. Komünist Çin Başbakanı Çu En -layin geçen yıl Afrikaya yap- tığı yolculuk kısa sürede meyvalarını vermiş, ortalık alabildiğine karışmış- ır Orta Doğudaki duruma gelince, araplarla İsrail arasındaki ezeli çekiş me hala devam etmektedir, bu gidiş- le sona ereceği de yoktur. Mısır, Suri- yeden boşandıktan sonra, şimdi Irak- la birleşmeye hazırlanmaktadır. Suudi Arabistanın hovarda kralı (OSuudun debdebeli saltanatı Kasım başında ya- pılan sessiz bir saray ihtilaliyle tamam lanmış, yerine kardeşi Prens (Faysal getirilmiştir. Orta Doğuda 1964 yılın- a sona eren başka bir idare de. Su- dandaki Abbud yönetimidir. Bölgedeki genel gidişin tersine, sudanlı siviller Kasım başında yaptıkları bir ihtilâlle iktidardaki askerleri yerlerinden kov- uşlar ve Hartumda sivil düzeni geri getirmişlerdir. Fakat bu sivil düzen de hala yerine oturmuş değildir. Güney- deki zenciler arapların buyruğu altı- na girmemek için büyük çaba harca- maktadırlar. AKİS, 1 OCAK 1965