1 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

1 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

blüz hazırlamıştır. Bu elbise, acı sarı spor bir bluz ve deri bir kemerle şık bir büro (kıyafeti olmakta, gipurdan bluzu ve incili kemeri ile kokteyle git- mektedir. Her iki blüzun yakası ve kol kapakaları elbisenin yakasının ve kol kapaklarının üzerine dönmektedir. Siyah kılıf Siyah, dümdüz, vücuda yakın, yakasız bir boru elbise de çok çeşitli şekilde ilâve ei ri aynı kumaştan uzun ko apışık, elbiseyi tamamlayıcı bolero e aiyile” bilir. Spor kıyafetlerin kadınlaştırılması için, bunlarla modern cıncık - boncuk kullanmak mümkündür. Fakat ekose etekler, devetüyü kumaşlar ve spor ka- zaklarla inci ve parlak taşlar kullanı- lamaz, çok çirkin durur. Bunlarla da- ha çok uzun altın veya gümüş zincir- ler, Saba taşlar, modern seramik iğne veya küpeler, ilkel sanatı taklit eden mücevher kullanılabilir. 1925 havası: Temel kıyafetlere yeni ha- vayı verecek olan şey, biraz da, değişik yeni aksesuarlardır. Mesela tığ işi bir örgü çanta, tığ işi bir yelek, tığ işi bir bluz, işlemeli veya taşlı bir yumuşak kemer, eteğin üstüne düşen çok uzun, gine tığ ile örülmüş bir dantel bluz bu yıl çok modadır. o 1925 yılının albü- münden alınacak bütün aksesuarlar, 1965 gardropunu başarılı şekilde süs- leyecektir. Dekorasyon Yeni ve eski karışımı Çıplak görünüşlü, düz, çabuk temiz- enir, anışlı modem eşya iç dekorasyonun temel unsuru olmakta devam etmektedir. Fakat bir yandan da eski zaman halıları, modem şekilde kullanılan eski zamandan kalma par- çalar ve çok modem şekilde döşenmiş bir evde birdenbire şok etkisi yapan bir eski zaman eşyası da bu iç deko- rasyonun vazgeçilmez bir değişiklik unsuru olarak kullanılmaya başlan- mıştır. Kaçınılacak husus, bir evin hep aynı tip eşyalarla donatılmasıdır. Bu- günkü anlayışa göre bu, evlere daha çok bir mobilye mağazası görünüşü veren birşeydir. Oysa ev, yaşanan bir yerdir. Orada insanların birçok hatı- raları vardır ve bu hatıraların, kişili- ğin süzgeçinden geçerek aksetm: mesi şarttır. Meşhur bir dekoratör "Sakın, etinizi döşemek için bir mobilya ma- gazasına gitmeyin. ünkü nekadar para harcarsanız harcayınız, eviniz adeta bir mobilye dükkanı deposu man zarası alacalatır" demiştir. Yapılacak şey, muhakkak surette bir dekoratöre başvurmaktır. O, evin havasına gir- AKİS 1 OCAK 1965 g2. dikten sonra, evdeki bazı, akla gelmez eşyaları da kullanarak, eve gerekli eşyayı, gerekli yerlerden alacak evin yerini, içinde yaşıyan insanların meş- galelerini ,odalann biçimini hesaplı- yacaktır. Pencereden görünen güzel bir manzaranın, bir ağacın, bir gök parçasının seçilecek perdelerle değer- lendirilmesi mümkündür. Ailenin ha- tıraları, aile fertlerinin merakları iç dekorasyona aksetmelidir. Bunun için eskinin yeniye karışması, Klin şekilde, evdeki modem görü maması ve değişik şekilde ması lâzımdır. Eski tip halılar Türk halıları, kalanı acem halıları, afgan halıları gibi. Balkanlarda (yapılan kilimler, hattâ amerikalıların XVII. yüzyıldan kalma oval biçimli örgü ki- limleri, herhangi bir memlekettin ka- dınları tarafından yapılagelen kaba dokumalı halılar, çok modem, düz ve kişiliği olmıyan fabrika malı halıların gözden düşmesine sebep olmuştur. O- dalin duvardan duvara kaplayan bu modem fabrikasyon işi halılar yerine, odaların tabanını çıplak bırakan kü- çük seccadeler, en modem eşyalarla beraber kullanılmaya başlanmıştır. En yeni malzemelerle kaplı yerler, bu eski zaman tipi halılarla gerçekten tuhaf bir tezat teşkil etmektedir. Bunun bir reaksiyonu olarak da, Avrupa ve A- merikada birçok halı fabrikaları düz halılar yerine, sürrealist desenli halı- lar ve şok etkisi yapan renkleri yan- yana getiren halılar dokumaya başla- mışlardır. Tablo hissi veren bu kü- çük halılar da, aynen eski zaman ha- lıları gibi, çıplak bırakılan tabanlar üzerine konmakta, çoğu zaman nefis parkeleri süslemekte veya taş ve mer- mer hissi veren yeni maddelerin mey- dana getirdiği bir zemini ısıtmaya ça- lışmaktadır. Abajurlar Modem şekilde monte edilip, çıplak bir boru üzerine oturtulmuş eski zatmandan kalma bir çanak, en mo- dem eşyalar arasında derhal göze çarp makta ve insanı hayal alemine sürük- lemektedir. Bunun yanında, kıymetli bir ayağın ucuz malzemeden yapılmış dümdüz bir abajuru taşıdığı da gö- rülmektedir. Özellikle yemek masalarının veya bugünkü zevke göre bir kanepenin, bir köşenin üzerine, çok alçağa, sade, yuvarlak elektrik telleri ile (uzatılan uzunlu kısalı lâmba takımlarında eski zamandan kalma şişeler, çanaklar ve- saire çok kullanılmaktadır. Bazen eski biçimin yeni malzeme ile taklit edil- SOSYAL HAYAT diği ve en düz hatlı, modem eşyalı bir odada eski günlerin, bir şekille olsun, hatırlatıldığı görülmektedir. Modemnleştirilerek (o kullanılan eski parçalar yanında, doğrudan doğruca yeni takımlara karıştırılan eskiler de vardır. Mesela bir eski zaman oluğu, süs olarak veya kullanılmak üzere, ba- n en modem eşyalarla beraber bu- lunmaktadır.