1 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

1 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

Yıl: 11 1 Ocak 1965 Sayı: 550 Cilt: XXXTI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Yeni yıl Türk milleti yeni bir yıla belki her şey içinde giriyor, fakat her halde bu başıbozukluk vatandaşın hayatın- dan memnun olmamasının, istikbale emin gözlerle bakmamasının başlıca sebebidir Türklerin iyimser bir millet o ol- duğunu söylemek zordur. Biz, daha ziyade karamsarlığa meyyal bir mil- letizdir. Nineler bugün hala fazla gül- menin iyi olmadığını, insan bir şeye çok sevinirse arkasından mutlaka a- cılı bir haber alacağını torunlarına söyleyip durmaktadırlar. o Asırlardan beri alınan bu terbiye bizleri (o mese- leleri gözönünde fazla büyüten, daha ziyade kötü tarafla gören, neşelen- meyi ayıp sayan insanlar haline sok- muştur. Yurtta esen havada bunun izini görmemek imkansızdır. Ama imkansız olan bir başka şey- düzensizliğin önlenmesi için bir hare- ket yapılmadığıdır. Karşımıza çıkan meseleler İsmet İnönünün görünen. kuvveti, yani Başbakanlık yetkilerin- den çok İsmet Paşanın (o görünm kuvvetiyle yola sokulmaktadır. bunun daha ne kadar sürebileceği o so- rusu akıllardadır ve buna açık cevap verilemeyişi çok kimseyi tedirgin et- mektedir. Halbuki aslında, mesala bir eşi Fransada bulunan bu o hususi- yet düzensizliği ortadan o kaldırmaya mani değildir. Fransada olup da biz- de olmayan şey şudur: Kuvvetli o bir icra. Bizim sistemimize göre okuvvetli icra, Meclise millet tarafından gön- derilmektedir." Bunun eksikliği (o üç yılı aşan bir süredir kendisini hisset- tirmektedir. Bugün başlayan yıl içinde memle- ketin şartlarına uygun bir kuvvetli ic- rayı millet Meclise gönderdiği tak- dirde, yeni bir Türkiye manzarası güçlük olmadan belirecektir. 6 Takvimden bir yaprak: 1 Ocak 1965 İyi yıllara, mutlu yıllara Seçimler Noel hediyesi (Kapaktaki o yılbaşı) Adalet Bakanı Sırrı Atalay — Tasarı üzerindeki son çalışma- ları yarın tamamlayıp Meclise göndere ceğiz" dedi. Bakan bu sözü haftanın başında Salı günü söylediğine göre, bu dergi o- kuyucularının eline geçtiği sırada, 1965 yılında yapılacak milletvekili seçimleri- nin tarihi ve şekil ile ilgili kanun tasa- rısı da Meclise verilmiş olmalıdır. Son günlerdeki siyasi çekişme ve tartışmaların temelini teşkil eden bu asarı, 1965 seçimlerinin Ekim ayında ve Milli Bakiye sistemi ile yapılmasını öngörmektedir. Aslında Milli Bakiye sistemi üzerindeki tartışmalar, pes perdeden de olsa, aylardan beri de- vam edegelmektedir. Ancak son gün- lerdeki gelişme, bu konudaki teklifin. ne şekilde ve nasıl ii lie ar- tık kesinleşmiş ve bir ihtimali çeklik kazanmış olmasından tir. "YTP. tarafından Oo getirilecek", "Bağımsızlar tarafından getirilecek" "Bir milletvekili getirecek" o denilir- ken, CHP Hükümeti tasarıyı hazırlayıp Meclise gönderme nu tercih etmiştir. Böylece, AP ka- lemşörlerinin oaylardanberi dillerine pelesenk ettikleri "CHP saman al- tından su yürütüyor, kendi o istediği tasarıyı küçük partilere mal ediyor" AKİS, 1 OCAK 1965