1 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

1 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

YAYINLAR HU DOST Fikret Otyamın Gide Gide adı al- tında top adığı gezi notlarının altıncı- sı. Ankara Gazeteciler Cemiyeti Ya- yınları 1964, Şark Matbaası Ankara, 178 sayfa 5 lira. İsteme adresi: Anka- ra Gazeteciler Cemiyeti. Fikret Otyam, ağırlık noktası politika olan bir gazetenin muhabirlerinden dir, Ankarada çalışır. Ama Otyam pol- ikayı sevmez; gazeteciliği, sırf ekmek parasını oradan kazandığı içindir. As- lında Fikret Otyam sanatçıdır. Akade- mi mezunudur, iyi bir ressamdır, firça- nın ötesinde fotoğraf objektifi ile de tablolar yaratılabileceğini ispat etmiştir. Politika muhabirliğinin ötesinde, eşi zor bulunur bir röportaj yazarı olduğu nun ise sayısız delili vardır. "Hu dost'a varıncaya kadar, çeşitli gezi notlarını toplayan beş kitap yayınlamıştır. Ki- taplarına kendi çektiği fotoğrafları da koymuştur. Bu diziye Otyam, "Gide Gide" adını vermiştir. "Hu Dost" bu dizinin altıncı kitabıdır. Otyamın ilk kitabı "Ha Bu Diyar" 1959 yılında yayınlanmıştır. Onu "Do- gudan Gezi Notları", 'Harran - Hoy- - Mayın ve Irıp", "Uy Babo", "Top raksızlar" takip etmiştir. Otyam Anka- ranın bunaltıcı politik havasından sı- kıldıkça ve çalıştığı gazeteler kendisine imkân verdikçe Anadoluya kaçmıştır. Hani şu, herkesin Ankaraya yahut is- tanbula kaçmaya çalıştığı Anadoluya... Otyam her gezisinden elinde bir des- te not, bir deste fotoğraf ve ses kayıt bandında bir dolu türkü ve ağıtla An- karaya dönmüştür. İşte yukarda adla- rını sıraladığımız kitaplar bu gezilerin meyvalarıdır. "Hu Dost" da bunların kitap haline getirilmiş sonuncusu... TÜRK DİLİ ARAŞTIRMALARI YILLIĞI 1963 Agâh Sırrı Levent, Ahmet A- teş ve Hasan Eren tarafından hazırlanmış belleten, Türk Dil urumu yayınları 234, Türk Ta- rih Kurumu Basımevi OAnkara 1964, 305 sayfa 35 lira. KURAN VE HEDEFİ Ahmet Yüzendağın radyo ko- nuşmaları ve makaleleri, İzmir Nefaset Matbaası, 96 sayfa 3 lira. Otyam bu kitabında, Tüikiyenin binbir derdinden bir başkasını ele al- mış. Bu dert, Türkiyede daha çok Ya- vuz Sultan Selimden bu yana alttanal- ta işleyen bir dert, Alevilik - Sünnilik ayncalığıdır. Yüzyıllardanberi memle- ketimizde oldukça geniş bir topluluk halinde yaşayan, ama daima başlarına vurulan, bir topluluk olan alevilerin şi- irleri, duygu ve düşünce dünyaları, günlük dertleri ve inanışları bu kitap- ta şiirli bir röportaj havası içinde ve- rilmektedir. Türk toplumunun en uya- nık kesimlerinden birini teşkil eden alevi yurttaşlarımızın kaba taassup ve hodbinlikle, ikide bir kızılbaş denile- rek ve tezyif edilerek uğradıklan çe- şitli haksızlıkların da kendi ağızlarla- rından naklini sağlayan Otyam, bütün kitaplarında olduğu gibi "Hu Dost"ta da konulara, bir objektif o sadakatiyle bağlı kalmış. Yazar, derdin ortaya ko- nulmasının ötesinde herhangi bir çare arama işine girmiyor. Bunu konuyu kendisinden öğreneceklere o bırakmış. Anadoluyu bir kitap gibi önünüze ko- yuyor ve "buyurun, dert varsa çaresi- ni siz bulun" diyor. Bazı toplumcular Otyamın bu davranışına kızıyorlar. Oy- sa haksızlar. Otyam bir sanatkâr ve A- nadoluyu seven kişi olarak üstüne dü- şeni yapıyor. Üst tarafı Otyam gibi bir röportaj yazarının işi değil, bunun- la başkaları uğraşmalı. "Hu Dost" bir değil, birkaç kere o- kunmaya değer bir eser İlhami SOYSAL AKİS 1 OCAK 1965