January 29, 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

January 29, 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

DIŞ GEZİLER işçilerimiz Tavuğun altın yumurtası (Kapaktaki işçiler) Batı Avrupaya ait yazı serisin- de Metin Tokerr bu hafta, ü- zerinde çok durulan bir konu- yu, işçilerimizi ele almaktadır. Batı o Avrupadaki o işçilerimiz meselesi bir çok karanlık nok- tayı ihtiva etmektedir ve hemen herkes bunu konuştuğu halde konunun bazı mühim tarafları hep kaçmaktadır. bulacağınız yazı bu yönden ilgi çekecekt ir- bir gün, o Frankfurttaki Frankfurterhof otelinin bir odasının kapısı çalındı. Gelenler otel müstahdeminden olduğu anlaşı- i. Klâsik alman tipinin lamladılar, Almanyadaki den olduklarını söylediler, hoş geldiniz dediler. Frankfurterhofda çalışıyorlar- dı, bir türkün geldiğini duymuşlardı. anlatacak meseleleri vardı. "Anlatacak omeseleler..." manyada ve Avrupanın türk işçi çalış- tıran diğer memleketlerinde bütün bu "anlatacak meseleler"i lenin meseleleri dinlediği, fakat sonra hiç bir şeyin yapılmadığı" bulunmak- tadır. Ancak son zamanlardadır ki “bir şey" nihayet yapılmıştır ve "bu şey"in yapılması T.C Merkez Bankası- nın döviz portföyünde kendini hemen hissettirmiştir. Batı Avrupadaki işçile- rimizin 1964 yılı içinde Türkiyeye gön- derdikleri para miktarı, dolar olarak şudur: Ocak 64.000 Şubat 75.000 Mart 106.566 Nisan 241.349 Mayıs 33.846 Haziran 336.035 Temmuz 377.190 Ağustos 644.740 Eylül 765.051 Ekim 895.600 Kasım 597.974 Aralık 3.234.592 Ocak ayının dördü ile dokuzu ara- sında ise, yani beş gün içinde, 1964 yı- lının ilk beş ayında gelen dövizin ye- künundan fazla, 684407 dolar para iş- 14 çilerimiz tarafından Türkiyeye getiril- miş veya gönderilmiştir. Çok ihtiyatlı bir hesapla 100 bin işçinin memlekete sokacağı yıllık dövizin miktarı 50 mil- yon dolardır. 100 binlik artış Bugün Batı Avupada 125 bin civarın- da türk işçisi vardır. Bunların mu- azzam çoğunluğu, 100 bini Batı Alman- yadadır. Batı Almanya en fazla türk işçi çeken memlekettir. Belçikada 10 bin türk i bulunmaktadır. Hol- inin biraz üstünde Avusturyaya dört i İsviçre- deki sayısı da dört bin civarındadır. İşçi ihracatı bü- tün ihracatımız içinde en fazla ar- bine için dışarda değerlendirilen emek bü- yük bir ihraç malı ve döviz kaynağı haline gelmiştir. Nüfusu Obizim üçte birimiz kadar olan Yunanistanın şu a yabancı memleketlerde bizimki- lerden fazla işçisi vardır ve dışardaki yunanlılardan Yunanistana gelen pa- ra yı'da 100 milyon doların üstünde- dir. Bu, maliyeci lisanında 'görünme- yenler" denilen diğer kalem dövizlerle birlikte Yunanistanın tediye dengesine sıhhat kazandıran başlıca unsurlardan biridir. İspanya, İtalya ve Portekiz de Batı Avrupaya bol bol el emeği ihraç eden memleketler arasındadır. Şimdi Türkiye bunlara yeni yeni katılmak- tadır ve türk işçilerinin dışarda kazan dıkları büyük itibar kendilerine rağ- Çalışma Bakanı Ecevit bir fabrikada işçilerle Mahallinde inceleme tısı kaydetmiştir. Haftada ortalama iki bin türk işçisi yabancı memleket- lere çalışmaya gitmektedir. Bu, yılda 100 bin işçi demektir. Dışarda halen bir o kadar işçimiz bulunduğuna göre Tür kiyeye önümüzdeki yılın sonundan iti- baren senede 100 mülyon dolarlık bir ekstra dövizin girmesini beklemek lâ- zımdır. Türk işçisinin dışarıya (o çalışmaya gitmesi bir takım demagog çevrelerin dilinde şikâyet ve tenkit konusudur, Ucuz bir "vatan - millet edebiyatı" meseleyi bilmeyenleri kandırabilmek- tedir. Halbuki böyle bir konuyu tenkit etmek kelimenin tam manasıyla ah- maklıktır. Yıllardır bilhassa Güney Avrupa, yani Akdeniz omemleketleri betin artacağını göstermektedir. "Tür- kiyedeki işsizlik ve sıkıntı dolayısıyla vatandaşlarımız ellere gidiyor" nağ- meleri futbolu günah sayan zihniyet- ten zerrece farklı bir zihniyetin delili değildir. Keşke, nüfusu yılda yüzde üç artan memleketimizden yabana di- yarlara daha fazla işçi gitse. Bu göçün sadece mali değil, aynı zamanda büyük sosyal avantajı da vardır. Yüzbinlere türk bu yoldan dünya görmektedir. Ye ni ve faydalı zi il gem dir. Zira bunlar yalnız dünya görme- mekte, oralardaki iş yerlerinde çalış- tıkları için Avrupanın çalışma tarzı. usulleri ve zihniyetini de öğrenmekte- dirler. Avrupadaki işçilerimizden çoğu bir gün Türkiyeye dönmeyi hedef say- AKİS, 29 OCAK 1965