29 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

29 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

saray, ötedenberi (o Maiborough dük- leri tarafından kullanılmaktadır. Chur chill, ölümünden önce, bu saray ara- zisi içinde bulunan Bladon mezarlığı- na gömülmek istemiştir. o Anlaşılan, eski Başbakan, son uykusunu doğup evlendiği çevrede uyumayı uygun gör- müştür. Törenden sonrası Yetmişbeşinci odoğum gününü kutla- dığı zaman, eski bir dostu, Sir Winston Churchill'e, ölümden korkup korkmadığını sormuştu. Bunun üzeri- ne ,Churchill şu cevabı vermiştir: — Ben Tanrıyla Km ha- zırım ama, onun uluşmak isteyip istemediğini bilemem.” Yaşlı devlet adamının a bu- luştuğu gün, ünlü bir sürü politikacı birbirleriyle “Buluşacak lardır. Bir siyasi yorumcunun da söy- lediği gibi, bu buluşma, Churchill'in dünya politikası, milletlerarası alanda ölümünden sonra oynadığı çok önemli bir kâğıt sayılabilir. Törenden sonra Londrada yapıla- cak en önemli buluşma, hiç şüphe- siz, De Gaulle ile Wilson arasında o- lacaktır. Geçen hafta içinde yapılan ara seçimlerinde beklenilmedik . bir gerilemeye uğrayan İşçi hükümet, bu fırsattan faydalanıp De Gaulle ile an- laşılabilecek en küçük ortak çarpanı bile bulup çıkartabilirse sarsılan pres- tijini bir hayli düzeltebilecektir, öte- Gaulle buluşmasının düzenlenmemesi için de hiçbir sebep yoktur. Bu buluş- mada hiçbir rr varılması bek- lenmese bile, hiç e iki devlet a- damı birbirlerini dal yakında görüp tartmak fırsatını bulabileceklerdir; Ni hayet. Batı Almanya Başbakanı Lud- wig Erhard da törene katılmak üzere Londraya geleceğine göre, Churchill- in hastalığı bahane edilerek geri bıra- kılan Wilson - Erhard görüşmesi de biraz gecikmeyle gerçekleştirilebilir. Bu iki taraflı görüşmelerin Batının içindeki çatlakları bir çırpıda gider mesi düşünülemez. Ancak, bu firsatı yapılacak şahsi temasların siyasi ba kımdan önemli olabileceği ve ileride yapılması muhtemel yeni görüşmelere zemin hazırlayabileceği de açıktır. Yeryüzünden silinenler Sir Winston Churchill'in ölümüyle. bugün dünyada sayısı azalan eski okuldan yetişme devlet adamlarından biri daha tarihe karışmış bulunuyor. AKİS, 29 OCAK 1965 Liberal İngiliz Partisi lideri Jo Gri- mond'un bu haftanm ilk günü Avam Kamarasında düzenlenen saygı oturu- munda da söylediği gibi, Sir Churchill hayata gözlerini yumunca, İngiltereyi Victoria ve Gladstone çağına yn bağ da kopmuştur. Ondokuzuncu yıl devlet idaresi okulunda Ye olan Churchill, ilki dünya savaşı ara- sındaki devrede o günlerin herşeyden çok Avrupa dengesine dayanan diplo- masi oyunlarıyla gelişmiş, İkinci Dün ya Savaşında da kırılmayan cesareti, şaşırtıcı inadı ve çekirdekten yetişme askerleri bile şaşırtan askerlik yete- neğiyle ingilizlere yeniden yükseklik duygusunu aşılamasını bilmiştir. An- cak, daha İkinci Dünya Savaşının so- na erdiği günlerde, dünyada, Churchill in o zamana kadar görüp alıştığından çok başka türlü durum ve kuwvetler beliriyordu. Bir zamanlar üzerinde güneş batmayan koca bir imparator- luğun on-onbeş yıl içinde nasıl tasfi- ye olunuverdiğini Churchill, köşesinde, DÜNYADA OLUP BİTENLER bazan elem, bazan hayret dolu gözler- le seyretmek zorunda kalmıştır. Ha- yatının son yıllarında politikadan çok tarihe dönmüş olması, bu sözlerimizi doğrulayan en önemli delildir. Churchill yalnız İngilterede Victo- ria ve Gladsotone Mn yaşatan son politikacı değil, aynı zamanda dünya da da İkinci Dünya Savaşını yöneten üçlü triyonun son üyesiydi. (Roose- velt ve Stalinden sonra onun da haya- ta gözlerini yumması, bugünkü dünya- yı kuranların üçünün de dünyadan çe kilmesi demektir. Ne yazık ki, ir kazanmakta başlıca volü oynayan eski İngiliz Başbakanının bu dünyayı ku- zaman en isabetli biçimde söylenemez. Kendisi de olmalı ki, son yıllarını, hergün biraz kendi eliyle kurduğu halde, hergün biraz daha yabancılaş- tığı dünyanm işlerine hiç karışmadan geçirmiştir. Başbakan Wilson'ın da söylediği gibi, Sir Winston'un o kayboluşu, bir çağın sona erdiğini göstermektedir. Churchill ve Kraliçe Elizabeth Bir büyük adam