29 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

29 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Eski Yassıada mahkümu geçimini iş- çilerimizin sırtından sağlamaktadır ve yaşadığı hayat bunda muvaffak oldu- gunu göstermektedir. Diğer taraftan yolları bilhassa Batı Almanyaya dü- şen bir takım belirli yeni ve eski poli- tikacıların da hemen işçilerle temas aradıkları, onlara Türkiye hadiselerini kendi açılarından anlattıkları, onların ruhlarına karamsarlık aşıladıkları tes- bit olunmuştur. Bu üç cereyana karşı alınacak en iyi tedbir elbette ki işçilerimizi aydın- latmaktır. Almanyada işçilerinizin Anadolu adında bir yayın organı çık- maktadır. Ayrıca alman radyosu da be- lirli zamanlarda türkçe yayın yapma yi kabul etmiştir. Eğer güzel program lar hazırlanır, işçilerin kendi konula- rı da ele alınır, Türkiyeye ait canlı bil- giler röportajlar halinde verilebilirse dışardâki yüzbinlerimiz sağlam (halde kalacaktır. Bekleyen Fırsatlar Yabancı omemleketlerdeki | işçilerimiz Türkiye için bir döviz kaynağıdır. Ama bunlar aynı zamanda akıllı iş a- damlarını kısa zamanda alman mar- kıyla milyoner edebilecek bir potansi- yel teşkil etmektedir. o Alımanyada iyi almanca bilen, becerikli bir kimsenin bu işçilerimiz sayesinde dünyanın pa- rasını kazanması işten bile değildir. Me sele güzel bir organizasyon kurmak ve bu işçilerin bütün ihtiyaçlarını karşı- layan bir müessese haline gelmektir. Halbuki işçilerimizin ihtiyaçları bizim tarafımızdan değil, işini bilen yunan- lılar, bulgarlar. yugoslavlar tarafından karşılanmaktadır. İşçilerimiz bizim yemeklerimize has rettirler. Beyaz peynir, sucuk, pastır- ma gibi gıda maddeleri, yaş sebze ve meyvalar çok aranmaktadır. (Bunları Türkiyeden gönderip para kazanacak hem de Türkiyenin ihraç mallarına pa zar sağlayacak müteşebbis çıkmadığın dan başkaları kollarını o sıvamışlardır ve bu işi mükemmelen yapmaktadır- lar. Bugün Türkiyede bir Özel Teşeb- büs Meselesi vardır. e Fakat her şey göstermektedir ki, bizim Özel Teşeb- büs daha ziyade taş atıp kol yorul- maması peşindedir ve küçük parmağı- nı kaldırmak istememektedir, İşte bir saha., işte bir iş, işte büyük kazanç imkânı, bunun talibi henüz yok- tur. Sadece işçilerimize gıda ve yiye- cek maddeleri sağlayacak bir organi- zasyon parlak istikbale sahiptir. Meselâ yaş sebze ve meyva sevki- yatı bir beceriksizlik yüzünden yapı- AKİS, 29 OCAK 1965 lamamaktadır. Türkiyeden Almanyaya gidecek bir kamyon çeşitli hudutlarda çeşitli kontrollar geçirecektir. Bu kon- trollar kamyondaki yaş sebzeyi veya meyvayı bozmaktadır. Halbuki dünya da T.İ.R. diye bilinen bir teşkilât var- dır. Bu teşkilâta katlandığı takdirde Almanyaya gidecek kamyonlar bu teş- kilat we Türkiyede mühürlen mekbe, nyada açılmaktadır. An- cak Gr . katılmak için Odalar Birliğinin yarım milyon lira yatırması DIŞ, GEZİLER İstikbal parlak görünüyor Türkiyenin bu yeni ihraç maddesinin, yabancı memleketlere işçi gönderil- mesinin istikbali her şeye rağmen çok parlak la Bir defa işçi- TimİZ zzam çoğunluklarıyla çok müsbet tesir bırakmışlardır ve yabancı işverenler türk işçi kullanmaktan hem undurlar, hem de bunu aramak- tadırlar. Çalışma Bakanlığı ve Maliye Bakanlığı işin tadını almış oldukları için elbirliğiyle bu sahayı işletmeye ça- Bir maden tahlisiye ekibi çalışıyor Yurt dışındaki alın teri lâzımdır Bu yarım milyonun yatırı - maması bu imkânı türklerin elinden almaktadır. Bu, Özel Teşebbüsün be- ceriksizliğinin ve bir kazanç sahasını değerlendirmekteki başarısızlığının sa- dece bir küçük örneğidir. aşmaktadırlar. Durum bir yıl önceye nazaran çok iyileşmiştir ve daha.da iyileşecek gibi (görünmektedir. e Her gün bir yeni tedbir, karar, tecrübeden faydalanılarak varılan bir netice Tür- kiyenin tediye dengesinde hayırla. bir gelişmenin ortamını hazırlamaktadır. 17