29 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

29 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

AKİS HAFTALIK AKTUALİTE MECMUASI YURITA Millet Vasiyetler alınırken Türkiyede bir süredir devam eden bir karışıklık bilhassa biten haf- ta içinde bazı ışıkların belirmesiyle ye ni bir safhaya girmiştir. Yeni safha- yı açan, meselenin üzerinde durulma- leketi sahipsiz sanan iki aşırı cere- yanın, aşırı sağın ve aşırı solun me danlarda cirit atmaya başlamasıdır. Uzun bir muhalefet devresinden sonra memleketin idaresini eline a İsmet İnönü yeni iktidarı devresinde . Bu olduktan ve herkes ak- saklığı gördükten sonra İnönü tedbir lerini almıştı. 1961'lerde sokak göste- rileri moda iken İnönü bunları kuv- vet kullanarak dağıtması tekliflerini hep reddetmiş, bu tarz davranışların vatandaş gözünde itibardan düşmesi gerektiğini söylemiştir. O zamanlar te- taşlanmış ve Başbakanı tedbir alma- makla suçlamış olanlar bugün varılan durum karşısında haksızlıklarını an- nü, zecri tedbirler alması hususunda en yüksek makamlardan gelen telkin- leri 22 Şubat gibi bir hadiseden sonra dahi reddetmiş. Orduyu kışlasına sok manın yolunun bu olmadığı tezini sa- vunmuştur. İnönü o konuda da haklı çıkmıştır. Şimdi, Karakurt Olayı dolayısıyla kon aşırı sol cereyanlar meselesine el ko- nulmuştur, İnönü önce bir temel fel- sefeyi gözlerin önüne sermiştir:Tür - kiyede fikir söylemek serbesttir. A- ma bu hürriyetin hududu Komünist Parti veya Müslüman Kardeşler Parti- si kurmaya uzanmamaktadır. Türkiye ye bir iktidar gelir, bu iktidar Nadir Nadi veya Çetin Altan aklında olur, 4 Yıl 11 29 Ocak 1965 Sayı: 554 Cilt: XXXII OLUP BİTENLER Nadir Nadi - Ziya Termen Çatlak sesler memleketin menfaatini bir komünist partinin kurulmasında görür, gerekli kanununu çıkartır, Türkiye Komünist Partisinin doğumunu sağlar. Türkiye- ye bir iktidar gelir, bu iktidar Ziya Termen veya Necip Fazıl Kısakürek aklında olur, memleketin menfaatini bir Müslüman Kardeşler Partisinin ku rulmasında görür, gerekli kanunu çı- kartır, Türkiye Müslüman Kardeşler Partisinin doğumunu sağlar. Başbakan İnönü açıklamıştır ki kendi iktidarı bunu yapmayacaktır. İnönü iktidarı bunu e le ama Nadir Nadinin de, Ziya Term de, Çetin Altanın da, Necip Fazıl Ki, saküreğin de bu "lüzum'u savunma hürriyetlerine ilişmeyccektir. / İlişile- cek olanın şu olduğu bu hafta anlaşıl ir Komünist Parti kurulmadan komünist propagandası, Müslüman Kardeşler Partisi kurulmadan din €- sasına müstenit devlet propagandası yasaktır ve bunlar kanunların cevaz vermediği suçlardır. Önemli bir çağırı Türkiye böyle bir hürriyet ortamına , kavuşmuş olduğundan dolayıdır ki İsmet İnönü Meclisteki konuşmasında "toplumda sözü ve fikri itibar gören- ler, tecrübeliler"! yardımına çağırmış- tır. Başbakan şöyle demiştir: "Kanun lar bu hududu tanımayanlarla uğra- şırken toplumda sözü ve fikri itibar görenler, tecrübeliler kendi tesirleri- ni değerlendirmek görevinde ihmal gös termemek durumundadırlar. Kendile- rinden bunu istemeyi vazife sayıyo- rum Bu çağırının tesirsiz kalmadığı bu hafta anlaşılmaya başlanmıştır. Baş- bakanın vaziyet almasıyla "tavşana kaç, tazıya tut"çu çok kimse bir şey- ler yapmak lüzumunu farketmişlerdir. "Bir gün gelirlerse ben kendimi kurta ravun" diyen bir takım servet sahip- lerinin aşırı solu besledikleri görül- mektedir. Sol fikirli bir başka takı- mın ise aynı düşünceyle AP'nin en sağcı takımına bile göz kırptıkları AKİS, 29 OCAK 1965