29 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

29 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Hükümet Başkanı olarak bunu temin etmekle mükellefmişim!" Bu, İnönünün, "memleketin yük- sek menfaati'nin İktidarı A.P. ye tes- lim etmek ve çekilip gitmek olduğunu maalesef düşünemediğini ortaya koy- maktadır. Halbuki İnönü A.P.'nin is- teklerinin tamamını söylememiştir. İ- nönü A.P.'nin iktidarı almasını sağ- layacaktır, ondan sonra bu iktidarı muhafaza etmesini sağlayacaktır. İkti dardaki marifetlerinden başına bir şey geldi mi ondan da kurtulmasını sağ- layacaktır! Bu bir insandan her halde pek faz la şey istemektir. Gerçi bir dehşetengiz zat A.P.'lile- öküz ile kurbağanın hikâyesinden baş ka hiç bir şeyi kimseye hatırlatmamış tır. Çalışma Koordinasyon yok ise... Bir sendikacı: — Demiryollarını da grev naları arasına koymuşlar!" dedi. Odadaki diğer sendikacılar mruk yemiş gibi sendelediler. Yüz- lerinin rengi değişti, yüz adaleleri ka- sıldı. Bir federasyon başkan "— Nasıl yaptılar bunu?" “diye söy- lendi. İç kısımdaki bir odada birkaç kişi birağızdan, bağırırcasına (o söyleniyor, Türk-İş Genel Sekreteri Halil Tunç bir koltukta sinirli, fakat sessizce otu- ruyordu. Olay haftanın başında Salı günü. Türk-İş Konfederasyonunun . Selanik caddesindeki Genel Merkezinde geçti. Bir gün önce Dördüncü Çalışma Mec- lisinde kurulan üç komisyondan biri, Salı günü yaptığı toplantıda, Hüküme- tin grev istisnalarının genişlet ilmesi- ne dair bir teklifini İşveren temsilci- lerinin yardımı ile kabul etmişti. İş- çilerin derin üzüntüsünün sebebi buy- du. Hava. deniz, kara ve demiryollarının da grev yapılmasını önlemek yolunda yapılan değişiklik teklifi (o onbinlerce işçiyi ilgilendiriyor ve onların a önce kazandıkları bir hakkı kısıtlamış oluyordu. Gerçi Komisyonun kararı bir kesin lik ifade etmiyordu. Kararın Çalışma Meclisince onaylanması ve kanun ta- sarısı haline sokulup Meclisten geçiril mesi de uygulanabilmesi için zorunluy du. Ama daha önce elde ettikleri hak ların ellerinden gidivermesinden en- dişe duyan işçilerin bu konudaki has AKİS, 29 OCAK 1965 istis- sasiyeti de yersiz değildi. Bu hakları- nın tekrar tartışma konusu yapıldığın- da, aleyhlerine sonuçlara varılması u- zun yıllar ezilmiş olan bu kütleyi kor- kutuyordu. Komisyonda, Hükümetten gelen tek life karşı © ösçilein tepkisi bu yüzden çok büyük oldu. Türk-İş Genel Sek- reteri Halil Tunç çok sinirli bir konuş ma yaparak, bu konuların tartışılma- sına işçilerin hiç bir şekilde rıza gös- İnönü Çalışma Işık termiyeceklerini, eğer böyle bir yola gidilirse artık teşkilâtlanmış olan bü- yük işçi kütlesinin elindeki imkânlarla karşı koyacağını ve hattâ memleket çapında grevlere gidilerek (durumun protesto edileceğini bildirdi. Bunun ar dından Komisyon üyesi olan işçiler toplantıyı Halil Tunçla birlikte terket tiler. YURTTA OLUP BİTENLER Genel Merkezdeki sinirli anlar bu terk olayından sonra geçti. Bir gün önce, Dördüncü Çalışana Meclisinin a-. çılışında Başbakan İsmet İnönü ve Ça lışma Bakanı Bülent Ecevitin sosyal problemler ve işçi hakları alanında verdikleri kesin ve gönül ferahlatıcı teminatlar, bu olayla işçilerin gözünde birer yalan seviyesine am Bu, inanılır bir durum Fakat me- selenin heyecanı içinde inn işçi- Meclisinde konuşuyor tutuyor ler, olayın Hükümetin bir komplosu olmıyabileceği o ihtimalini düşünecek durumda değildiler Bir ara Türk-İş Genel Başkanı ile Genel Sekreteri Genel Merkezden ay- rıldılar. Genel Merkezde kalan sendi- kacılar, ertesi gün Çalışma nasıl terkedeceklerini sinirli sinirli tar tışıyorlardı. Yarım saat kadar sonra 9g