29 Ocak 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

29 Ocak 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

SOSYAL HAYAT Dernekler İşbirliği Refia Çeliker, masanın üzerinde du- ran çarşı filelerini büyük bir dik- katle inceledi, sonra yanındaki arka- ekten güzel şeyler. Hem de ne kadar sağlam ! Bunların muhakkak surette satılması lâzım. Yapılabilecek en güzel yardım, atölyeye iş sağlamak ve yeni iş sahaları açmak olacaktır, bu konuda neler yapabileceğimizi et- raflıca düşünelim" dedi. Arkadaşları Semiramis Serdaroğlu, Mrs. Honsaker ve Mrs. Hagan başla- rıyla tasvip hareketinde bulundular. Kendilerini konuşamıyacak kadar he- yecanlı hissediyorlardı. Zira manzara, gerçekten heyecan vericiydi. Masanın etrafında toplanmış olan gençler, mü- temadiyen kesekâğıdı yapmakta idiler. Daha önce şık çarşı fileleri, kâğıt sepet- leri ve değişik işler yapmışlardı ama, bütün bunlara satış yeri bulmak güç oluyordu. Halbuki kesekâğıdının talibi çoktu. Bu da pek oyalayıcı bir iş de- gildi. Gerçi yaptıklarını görmüyorlardı ama, değişik ve yeni birşey yaptıkları zaman duydukları haz bambaşka idi. İnsan görmemeğe alışıyor veya diğer duyguları ile görmeğe başlıyordu. Asıl korkunç olan şey, işsiz olmak, bir işe yaramama hissine kapılmaktı. Atölyedeki çalışmayı dikkatle izle- yen. ia başka kadın — Halbuki üs körlerin, gözleri gören kimselerin yaptığı hemen bütün işleri yapabilecekleri meydana çıkmış- tır. Yalnız diğer insanların onlara yar- dımcı olmaları ve iş sahaları açmaları şarttır" diye fısıldadı Olay, geçen hafta içinde Bahçeli - evlerde, Altı Nokta Körleri Eğitim Der neği atölyesinde geçti. Dernek Başkanı, Talim Terbiye üyesi Mithat Enç, Ttirk- Amerikan Kadınlan Kültür Derneği Başkanı Refia Çeliker ve arkadaşlarına Demek lokalini gezdiriyor ve çalışma- lar hakkında izahat veriyordu, Türk- Amerikan Kadınlan Kültür Derneği, bir süre önce Altı Nokta Körler Derne- 24 gine maddi bir yardımda bulunmuştu. Fakat idareciler, dernekler arasındaki yardımlaşmanın daha çok işbirliği şek- linde meydana gelebileceğine li lardı. Körlere yapılacak en büyük lik, onlara iş sahaları açmak üzere le. şebbüslere girişmekti. Dünyanın bir- çok memleketlerinde özürlü kimseler, özel bir eğitime tâbi tutulduktan son- ra çeşitli işyerlerinde çalışabilmekte ve hayatlarını diğer insanlar gibi, kendi güçlerine dayanarak kazanmaktadırlar. Özürlü insanı diğer insanlardan ayrı tutan en büyük faktör bu özür değil, insanların bu özüre karşı sahip olduk- -arı yanlış hükümlerdir. Toplumlara ilericilik vasıfları ise artık, birtakım teknik gelişmeler yanında, daha çok bu zihniyet değişikliğiyle ölçülmekte- dir. Türkelişleri Me arasında güzel bir işbirliği ni de geride bıraktığımız hafta iç içinde, Türk El Sanatlarım Ta- nıtma Derneği ile gine Türk - Ameri- kan Kadınlan Kültür Derneği verdi. Türk El Sanatlarını Tanıtma Derneği- nin İzmir Caddesindeki satış mağaza- sından güzel örnekleri toplayan Sevim Payzın, Türk - Amerikan Kadınları Kültür Derneğinin Mrs. Rufch Studa- rus'ün evinde düzenlediği "Sanat" gü- nünde eski türk elişlerini ve bunların bugünkü kullanış şekillerini anlatan bir konuşma yaptı. Eskinin ev, çarşı ve saray işlerini bir bir, teferruatile anlatan ve sanatın türk toplumundaki yerini ye gelişimini gösteren (Payzın, bu sanatın bugünün zevkine ne şekilde uydurulduğunu, o yenileştirilerek veya yeni bir yerde ve şekilde kullanılarak- nasıl modemleştirildiğini anlattı. Türk El Sanatlarını Tanıtma Der- neğinin İzmir caddesindeki satış mağa- zasında teşhir edilen gümüş işler, bun- ların tipik bir örneğini teşkil etmekte- dir. "Fatmanın Eli" İsimli eski bir türk işi kolye aynen tekrar edilmiş, hiç. bir şekilde değişikliğe tabi tutulmamış- a bugün en modem bir şekilde kullanılabilmektedir. Gümüş kolye, bi- lezik ve iğnelerde bazı motifler ise de- ğişik ve yeni bir şekilde ele alınmış, eski modernleştirilmiş ve modaya uydu rulmuştur. Türk El Sanatlarını Tanıtma Derne ginin son modaya uygun olarak sanat- çılara yaptırttığı sallantılı bir gümüş iğne, eski şehir boncuklarının en son modaya uygun kemerler halinde kulla- nılışı, eskinin yenileşmesi bakımından, tipik bir örnek teşkil etmektedir. Bu- günün modası gerek giyimde, gerek de- korasyonda, eski motiflerden ve eski parçalardan faydalanmakta ve bun- ları yepyeni buluşlarla (o değerlendir- mektedir. Böylece, halka yeni iş saha- AKİS, 29 OCAK 1965