28 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

28 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

"YURTTA OLUP BİTENLER taj tertiplerken hünkârbeğendi pi şirmek için yemek kitabına bakar gibi casusluk kitabına mı bakılır?” demektedirler. Elbette ki olayda komünistlerin veya amerikan aleyhtarlarının par- mağının bulunabileceği de düşünü- lebilir. Ama İktidar basınının, daha ortada fol ve yumurta yokken, olayı kesinlikle “komünistlerin * sabotajı” şeklinde göstermesi, bu - yorumun ciddiyetine halel getirmektedir. Birsonuncu ihtimal ise daha ak- lâ gelmeden yalanlanmıştır! Ameri- kan makamları, sanki şüphe kendi üzerlerinde toplanmış gibi, alelâce- le, bir açıklama yapmışlar ve “bom- baların kendi aralarından biri tara- fından konulmadığını” belirtmişler- dir! Amerikalılarm bu tutumunda New York Times'te yayınlanan ve CİA'nın dehşetengiz omarifetlerini m layan tefrikanın etkisi olsa ge rekti Madenler Dikkat, dikkat!. (Kapaktaki tehlike, Şon yıllarda (Türkiyedeki . gazete okuyucuları, direksiyonuna güzel manken kızların sereserpe yerleşe- rek poz verdikleri otomobil resim- leriyle sık sik karşılaşmaktadırlar. Bu resimlerin altında şu tarzda ya- zılar yer almaktadır: “Resimdeki güzel mankenin kullandığı şık oto- mobil çelik yerine fiber - glass'tan imal edilmiş olup çok hafif ve sağ lamdır...” Bu tarz resimlerle karşılaşan türk okuyucunun dikkati çok 7a man güzel mankenin tatlı yuvar- laklarına yönelmekte, bazen de du- ba mütecessis bir okur “Bu fiber glass da nevmiş vahu?” dive sor- maktadır. Londranın iş muhitlerindeki ba- 71 kodamanlar ise bu tip resimleri ve haberleri zevkle izler ve gelece- ge dair çok tatlı hayaller kurarlar- ken, birden akıllarına bir şey takıl Acaba iz iktidar işimizi hallede- cek m ai iş adamları, a vede gazete okuyan veya okumay sade vatandaş, Demirel İktidarı, güzel mankenler ve fiber glass'tan mamül otomobil... Bütün bunlar ilk bakışta birbiriyle tamamiyle ilgi- sizdir ve birarada anılmaları, akla “dam, deve, çardak” tekerlemesini getirmektedir. Ama şeytanin baca & başka türlüdür. Bu bambaşka gi- bi görünen “şev”ler arasında bir ilişki vardır. Bu ilişki kısa zaman içinde çok sayıda türk vatandaşı tarafından “bilinmez ve esaslı bit mücadele konusu yapılmazsa, bü- vük bir dalâvere hedefine varacak ve önemli bir milli kaynak kulla nılamaz hale gelecektir. Bu bilmeğeniri çözümünü teşkil eden ve-bütün bu, birbiriyl ilgisiz görünüşlü sevler arasında ilgi ku AKİS otomobil; diş fırçası, sandal, tuğ lakalem ve akla gelebilecek her şe yin imali mümkündür. Bu madde tuğla kadar ucuz, çelik kadar sağ lam ve mantar kadar hafiftir. Bu meselenin Türkiye ile ilgisi ise, bor denilen maüdenin, artık işletilme yen Güney Amerikadaki yataklar dan sonra dünyada en çok Türki- vede bulunduğunun son zamanla! da nihayet türkler tarafından du anlaşılmış olmasıdır. Anlaşılmasına anlaşılmıştır ama, bu defa da Lond. radaki bazı iş adamlarının keyfi kaçmıştır. Gazetelerin magazin sax Oyun oynanmak istenen milli servet; Boraks türklerindir! 1 ŞEN, VU Alinud Wir mineraldir. Bilmecenin, bu vazıda teferruatı da izah edilecek olan çözümünün öze. ti ise şudur: Bor denilen bu madde sanayide çok çeşitli alanlarda -kul lanılmaktadır. Fakat son zamanlar da fiber glass'ın icadı, borun öne- mini son derece arttırmıştır. Çünkü camın bir türlüsü olan bu fiber glass'ın imalinde bor o mineralleri önemli bir yer tutmaktadır. Fiber glass ise yakın gelecekte dünyada en çok kullanılacak bir malzeme hü- line gelmeğe kesinlikle adaylığı. ni koymuştur. Zira fiber glass'tan Boraks falarmda fiber giass sa ugu resim- leri seyrederken, ağızları yalnız manken kızlara değil, ileride vw pacakları büyük satışlara ve astro nomik kârlara sulanan, fakat Tür kiyeyi düşününce keyifleri kaçan bu Londralı iş adamları, bor denilen maddenin üretiminde ve satışında dünya monopolünü vüz yıldan faz la tutmuş olan Borax Consolidated Limited Şirketinin ileri gelenleri. dir. Bu adamların, şu günlerde diz- ginlerini tamamen ellerinde tutma dıkları tek büyük bor üretim sü hası Türkiyedir. Türkiye ise, sahip 10 28 Mayıs 1986