28 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

28 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

“YURTTA OLUP BİTENLER Seçimler Suçlu Mu, suçsuz mu? Hazirana doğru yaklaşildıkça, türk seçmeninin, durumu gözler önüne. serilen bir sanık hakkında vereceği hüküm daha fazla merak edilmeye başlanmıştır. Bu defaki kismi Senâto seçimleri, gündengü- ne, matizara olarak, jüri usülüne das yanan amerikan mahkemelerine benzemektedir. Bu seçimlerde hük: mü verecek olan jüri, halk; suçu tartışılan sanık ise, AP İktidarıdır. Suç, memleketin sekiz ayda itildiği durumdur. Böyle bir suçun mevcut olmadığını iddia etmek mümkün değildir. İşlerin vehamet denileğek bir noktaya getirilmiş oldüğunu Muhalefet açıkça, İktidar ise Zım- nen kabul etmiş! bulunmaktadır. Yapılan, “suç bende değil” demek- ten ibarettir ki, bunu bilhassa, sa» nik mevkiinde bulunan AP İktidarı ve onun başı Demirel yapmaktadır. Jüri durumundaki seçmen için, bütün delilleriyle oortaya konulup ispat edilen bu suçu tescil ve suçlu- vu, hiç olmazsa, 1965 seçimlerinde- ki oranda oy vermiyerek mezalan- dirmak bir götev haline gelmiştir. Merak bu noktada düğümlenmek- tedir: Jüri adalet dağıtabilmekte midir? Bu men, detnokrâsiyi gö- rektiği şekilde işletebilecek midir? Amerikan hukuk mahfillerinde, jürili mâbkeme sistemi tartışılır durur. Bu sistemin iyi veya kötü bir adli le e oldu fikir- er temin m delil olarak gösterilmesi ihti- dolayı kazanir. e sön: yıllardâ en çok tar- tışılan Konu ise demokratik sis temâir. Bü meyli ümit kesen- ler veva ümidi devam ettirenler gizli * üçık tartışıp durmaktadırlar, e in son sekiz ay içinde bu tartış- aşmıştır. İşte, 1966 kileri sen seçimlerinde, jüri die tumundaki seçmenin vereceği hür küm bu bakımdan öneni kazanmış- tır. Bu seçmen, üzerine düşeni ge- ii gibi main ki, demok- rasiden ümü dirde, önümüzdeki yılların bir manzara kazanmasına hâksız olarak beraet ettirilen suç luhun cüretini atttırmasına nof'mal sonuçlar . olarak bakmak gereke. cektir. İşte, içinde bulunduğumuz günlerde mücadelesi (oyapılan bu- dür, Seçim mücâdelesi bu zemin ü- zerinde ilerlemektedir. Bütün mu- halefet partileri tarafından itham edilen sanık, suçluların telâşı içine düşmüştür. Demirel Radyoda, ça- buk çabuk, acelesinden kelimeleri ve cümleleri yanlış söyleyerek, ken- dini savunmaya çabalamaktadır: Meclis çalışmamıştır ama, kabahat Muhalefettedir. Hem Hükümet, ka- nuhları 10 Hazirandan sonra mut- laka çıkâracak ve gecikmeyi telâfi edecektir. Ortadâ ne vardır ki? Ne “İnönü radyoda seçim Tarihi hürriyetler (o gasbedilmiştir, ne de vee angaryava (Sürüklenmiş- tiril, Yelpazedeki yerler Tâflarin yetmediğini Demirel kendisi de hissetmekte ve bu de- fa seçmene yâlvarmaktadır: “Bizi kötümük mecbüriyetindesiniz!” San Ki bu parti ile vatandaşın göbeği beraber kesilmiştir, ikiz katdeştir- ler ve AP ne yaparsa yapsın, vatân- e bir vefakârlık borcu olarak önu ek 7öründadır! Bu tema yal ida Radyoda değil, seçim m Mr yapılmıyacaks illerde, Ytu köşelere kadar işiemeeeite- dir 4 Ama bü, savunmadır. 1965 se çimlerindeki gibi hücum değildir. AKİS Zaten bu seçimin özelliği de budur. AP, savunmaya geçmek zorunda kalmıştır. Fakat bu savunma; Mu:- hâlefete hücüm ' pâravahasınihn ar Kasına mümküh olduğu kadar giz- lenmek istenmektedir. Diğer parti- ler ise genelolarak AP'yi itham çiz- gisi üzerinde, çeşitli noktalarda yer- lerini almışlardır. CHP, AP'nin kim. liğini delillerle ve en sert şekilde or- taya koymaktadır. Muhalefetin ağır topu İnönü, seçim yapılacak illeri dolaşmakta ve tehlikeleri, kelimele. ri yumuşatmadan, söylemektedir. İnönü bu görevi, türk demokrasi. sinin bu kritik ânında tarihi bir gö rev olarak benimsemiştir, yapıyor konuşmasın uyarma Diğer munhaleret partilerinden YTP, AP'yi itham etmekte, fakat bir körüipleks veya ileriye ait bir ihh hak ihtimalinin sonucu olarak CAP ve de vurmak lüzümünu duymakta: dır. Bü yüzden bu pârti, bazen, Ikti- darın sekiz aylık icraatından CHP" yi sorumlu tütmak gibi mantık ha talarına yuvarlanabilmektedir. Bu tutum, Alicanın. ötedenberi devam öden şekilsiz ve fikirsiz politikası- nin tabii bir sönucudur, CKMP de AP'yi itham etmekte dir ama, bu parti de YTP'nin iğim de bulunduğu CHP kompleksinden arımabilmiş değildir. Silinmekte © lan CKMP, bu seçim kam asin- da, bazen de, eski günleri anan & 28 Mayıs 1966