28 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

28 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

“ çıkıp, Kv've karşı DÜNYADA OLUP BİTENLER ler, sonra onun yerine gelen askeri taların tir, Eğer kurulsaydı, ortalıkta bu: günkü anarşi olmaz, iktidar koltur guna oturanlar orada hiç değilse bir süre tutunabilmeyi başarırlardı. ygonda son yıllarda kuru- Mareşal Ky hükümeti bile yem sarsıntılar içindedir. Bövlesi- ve desteksiz hükümetlerle yürütülmek istenen. bir savaş, el bette ki kazanılamaz. Birleşik Amerika Mareşal Ky'yi tutmaktadır. Çünkü gelip geçmiş yöneticilerin hiçbiri, ne olduğu be- lirsiz bir savaşı yürütmek için onun kadar istekli o görünmemiştir. İşte bunun içindir ki Başkan Johnson, geçen Şubatta, Honoluluda,' Mare- şal Ky'yi ka “dar ileri gitmiştir. Üstelik, o sırada, Vietnamdaki en önemli siyasal kuv- vet olduğu artık — şüpbe götürme yen budistler henüz bekleme döne- , minde oldukları için, Mareşal Kv- nin durumu iç politika bakımından da küvvetli (görünüyordu, Ancak, budistler bu bekleme döneminden hoşnutsuzlukla- rım göstermeve başlayınca, Birle- şik : Amerikanın. pilot bozması Mü- üzerine kurdukları iskam- bil en birer birer yikilmaya başlamıştır. Bu ne biçim asker sözü? udistlerin oMareşale artık güven beslemedikleri belli olunca, Ky, geçtiğimiz Nisan ayında, önümüz- deki Eylülde genel seçimlere git mek sözünü vermişti. Bu söze ba- kan tarafsiz: yorumcular, Vietnam halkının nihayet kendilerini temsil eden bir hükümete kavuşacağını w- marak sevinmişlerdi. Fakat, aradan çok geçmeden, Ky mizıklamaya baş- my Önce yaptığı bir konuşma- da iktidarı bir yıldan önce bırak- maya niyetli olmadığım açıklamış, ondan sonra da, geçtiğimiz haftanın başlarında, seçimler o yapılmadıkça Saygonun olorilesini tanımayacağı- nı bildiren Da Nangdaki âsileri yo- la getirmek için, buraya, kendine bağlı birlikler göndermiştir. Hatır- lanacağı gibi, Güney Vietnâm or- dusunun Da Nang ve Huc'deki bazı birlikleri, Nisan ayaklanması sıra- sında acele seçim isteyen budistle- re katılarak, Ky'nin emrinde olma- dıklarımı ilân etmişlerdi. Da Nang ve Huç, Birleşik Ame- rikanın Saygon dışında en kuvvetli birliklerini barındırdığı bölgelerdir. Bu bölgelerde, Birleşik Amerikanın bir düzineyi aşkın üssü vardır. Bu- ŞAFAK Manifatura - Meiruşal Mağazası Mehmetve Turgut Güdüllüoğlu Zengin, veni çeşitleri ile her cins ve kalitede Pamuklu, İpekli Kumaşlar, Perdelik ve Döşemelik mevcuttur. Yenişehir, Atatürk Bulvarı #8/A — Ankara Telefon: 127750 (AKİS — 161) AKİS ralardaki Güney Vietnam birlikleri Ky'nin yanında savaş çabalarına ka- tılmadıkça, bu üslerin korunması imkânsız denecek kadar 2orlaş maktadır. Zaten Güney Vietnamın üçte ikisinden büyük bir bölümü- nün Vietköng denetimi altında bu- tunduğu düşünülürse, bu bölgeler- deki üstünlüğün elden çıkmasının ne demek olduğu kolayca anlaşılır. Böyle olunca, K'nin, verdiği seçim sözünü bir tarafa iterek Da Nang ve Hu'ye karşı harekete geçmesinin Washington'un bilgisi dışımda oldu- guna inanılabilir mi? Bugün ortada gün ışığı gibi du ran gerçek şudur: Vietnamlı bu- distler Mareşal Ky yönetimine kar- şı bayrak açmışlardır ve Güney Vi- etnam ordusunun bir kısmı da, or- dunun geri kalan kısmma silâh çek- mek pahasına da olsa, budistlerin vanında yer almıştır. Da Nângda- ki birliklerin Kumandanı, kendisi bir katolik olduğu halde, Kynin o- toritesini tanımayan budistlerin ü- zerine yürümeyi reddetmiştir. Şu satırların yazıldığı sırada Mareşal Ky, Da Nang ve Huö'nin âsi birlik- lerini yola getirmek için bu bölgele- is kuvvet göndermeye kalkışmış bulutmaktadır, Diem de dahil, budistleri kaza: namayan hiçbir yönetim bugüne kadar Saygonda dayanabilmiş de- ğildir. Mareşal Ky de şimdi aynı güvensizlikle karşıkarşıyadır. Üste- lik ordusu da parçalanmış, ikiye bö- lünmüştür. Bu durumda, Sam Amca ne yaparsa. yapsın, önünde sonunda iktidardan vürüyeceklir. Ondan sonra, Washington'lu yöneti- ciler, Saygonda. yeni bir. başbakan avına çıkacaklardır. Halkın isteği- ne saygı gösterilmedikçe, bu avı da- ha başkalarının izleyeceğinden biç şüphe edilmemelidir, Abesle o uğraşmanın # işte budur! sunu, a. — 28 Mayıs 1966