28 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

28 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

DUNYADA OLUP BiTENLER Vietnam Savaş İçinde savaş Vietnam savaşı, konuyu en iyi bi- lenler için bile, devamlı olarak anlaşılması güç bir savaş olmuştur. Bu ülke halkının istediği nedir, kim kiminle ve niçin savaşmaktadır, Bir- leşik Amerikanın burada ne işi var- dır? Bu soruların karşılığın bir hamlede vermek mümkün değildir. Fakat, zaten bu derece karışık olan Vietnam savaşı, geçen hafta dahu da karışmıştır. Kendilerine şimdiye kadar hükümet kuvveti adı verilen birliklerin bir kısmı Da Nang ve Hu'de hükümete karşı ayaklan mışlar ve daha bundan birkaç haf- ta öncesine kadar omuzomuza çar- pıştıkları silâh arkadaşlarına ateşe başlamışlardır. Eğer savaş içinde savaş denilen birşey varsa ve bu- nun ne olduğu merak ediliyorsa bu, hiç şüphesiz, şimdi Güney Viectnam- da olup biten şeydir. Bundan önce de bu sayfalarda çeşitli kereler söylendiği gibi, Viet- nam savaşına, Birleşik Amerikanın dünyayı inandırmak istediği gibi, bir iç savaş gözüyle bakmak müm- kün değildir. İç savaş, sınırları bel- fi bir ülke üzerinde, birbirine kar- şıt iki silâhh kuvvetin varlığını ve o ülke halkının bunlardan birinin veya ötekinin yanında yer almasını, daha doğrusu ikisi arasında bölün- mesini gerektirir. Oysa, Vietnamda durum böyle değildir. Bugün Viet- nam diye sınırları belli bir ülke voktur, onun yerine Kuzey ve Gü- ney Vietnam diye, yapmacık olü- rak ikiye ayrılmış bir toprak par- çası vardır, Ortalıktaki bütün belir- tiler;, bu toprak parçası üzerinde vaşayan halkın Vietnamda sürüp giden savaşı benimsemediğini, ba- rışçı yollardan birleşmek istediğini göstermektedir, Nitekim Hindiçini yarımadasının düzenini çizen 1954 Cenevre anlaşmaları da bunu ön- görmektedir. Fakat pek akılsızca bir davranışla Diemin arkasında ver alan Birleşik Amerika, eğer Ce. üevre anlaşmalarında öngörülen se- çimler yapılırsa, duruma komünist- lerin hâkim olmasından korkarak, bu seçimleri devamlı olarak geri bı- raktırmış, üstelik, buna karşı Gü- ney Vietnamda tepki doğunca; olup bitenlerde komünist parmağı araya- rak, buraya büyük kuvvetler gön- derecek kadar ileri gitmiştir. 28 Mayıs 1966 Başkan Jolinson yazıyor Kaderini mi? Bugün Vietmımda, ikiye bölün- müş ülkelerinin birleşmesi için ça- lışan milliyetç arasında kKomü- nistler yok değildir. Hattâ, başlan- gıçta bir kurtuluş cephesi olarak kurulan Vietkong, bugün, komünist milliyetçilerin deneti altındadır ve büyük ölçüde Hâanoiden destek gör- mektedir. Ancak, bu duruma Ame- rikanın tutumunun vol açtığından OKUYOR şüphe edilemez. Çünkü, Güneydeki milliyetçiler için, Birleşik Amerika kendilerine silâh oçektikçe Hanoi veya Pekinin yardımını aramaktan başka: çare kalmamaktadır. Bu savaş kazanılamaz! (Güneydeki Vietkonga karşı sava- şanlar kimlerdir? Nedenleri'ne olursa olsun, Güneyli halkın Viet- konga karşı girişilen savaş karşı- sında seyirci kaldığı görülmekte dir, Başka bir deyişle, Birleşik 'A- merikanın halkın isteği üzerine bu- rada olduğunu söylemesine rağmen, Güney Vietnam halkı Washington” un bir inat uğruna yürüttüğü sava- şa katılmamaktadır. Birleşik Ame- rikarın çabalarına katılanlar, yal. nizca, Washington tarafından kuru- lup beslenen ve adına Güney Viet- nam Ordusu denilen bir korkunç savaş makinesidir. Bugün Güney Vietnam halkınm Vietkong yönetimi o altına vw istemediğini o söyleyebilmek i : lüğünü bila Vietnamda ya- şayanlar, şimdiye kadar bir defacık olsun isteklerini belirtmek imkânı- na sahip olamamışlardır. Önce Diem diktatörlüğü altında ezilmiş- ? 21 di